لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۳۲

سرنوشت: اختلافات درونی طالبان و تجربه انشعابی این گروه


بیشتر روزنامه های چاپ امروز کابل به مسأله بی اتفاقی میان گروه طالبان، تلاش‌ها برای رسمیت شناختن مناطق قبایلی پاکستان و تأخیر در اعلام تاریخ برگزاری انتخابات ولسی جرگه، پرداخته اند.

سرنوشت
یک مقاله تحلیلی روزنامه سرنوشت با عنوان " اختلافات درونی طالبان و تجربه انشعابی این گروه" آغاز شده است.

در این مطلب آمده که طالبان یگانه گروه بود که با انشعاب روبرو نشده بود، اما به نوشته نویسنده حالا به نظر می‌رسد که این گروه تقسیم شدن صفوف اش را تجربه می‌کند.

در ادامه آمده که شاخه انشعابی طالبان که رهبری آن را ملا محمد رسول به عهده دارد، چراغ سبز گفتگوهای صلح را با حکومت نشان داده است.

به باور نویسنده، نظرها بر این است که دست حلقاتی در عقب گروه محمد رسول قرار دارد و می‌خواهد با حاضر کردن وی به میز مذاکره بر ملا اختر محمد منصور فشار وارد کند.

آرمان ملی
"جامعه جهانی در تأمین صلح در افغانستان کمک کند"
عنوان سرمقاله روزنامه آرمان ملی است.

در سرمقاله آمده است که تلاش‌های جامعه جهانی برای دریافت راه حل صلح آمیز مشکلات سوریه تا حدی نتیجه داده و به باور نویسنده جامعه جهانی برای حل مشکلات افغانستان نیز چنین راهی را دریابد.

سرمقاله نویس نوشته، تا زمانی که پاکستان دست از حمایت مخالفان مسلح بر ندارد و صلح در افغانستان تأمین نشود، ثبات در منطقه و جهان نیز تأمین نخواهد شد.

ویسا
روزنامه ویسا در سرمقاله اش نوشته که پاکستان تلاش می‌کند تا مناطق قبایلی با مناطق اصلی قلمرو اش مدغم شود.

سرمقاله نویس نوشته که از مدتی به اینسو این مسأله در رسانه های پاکستانی به نشر می‌رسند که حالت فعلی قبایل باید تغییر کند و به یک ولایت مستقل در قلمرو پاکستان مبدل شود.

نویسنده به نقل از شماری از آگاهان نوشته که حکومت افغانستان باید نسبت به این مسأله عکس العمل نشان بدهد.

افغانستان
روزنامه افغانستان در باره تأخیر در برگزاری انتخابات ولسی جرگه نوشته که نیاز برگزاری انتخابات و تأخیر نامعلوم حکومت در این پروسه.

در سرمقالۀ این روزنامه آمده است که خیلی آشکار است که چگونگی وضعیت امنیت فعلی در برابر برگزاری انتخابات ولسی جرگه مانع بزرگ است، اما نویسنده نوشته که حکومت باید برای مردم واضح بسازد که این وضعیت تا چه زمانی ادامه میابد و آیا برای پایان دادن به این وضعیت ارادهء دارد یا خیر؟

XS
SM
MD
LG