لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۰۶

جنگ افغانستان و عراق با جنگ ویتنام مشابهت دارد


هندو

روزنامهء هندو در یک مطلب سفر لوی درستیز پاکستان را به امریکا به بررسی گرفته و می‌نویسد: جنرال راحیل شریف لوی درستیز اردوی قدرتمند پاکستان در هفته جاری در دیدار با مقام‌های ارشد نظامی امریکا روی مسایل اساسی مانند وضعیت افغانستان، زمینه سازی برای گفت‎وگو های صلح با طالبان و روابط هند و پاکستان بحث می‌کند.

به نوشته روزنامه، راحیل شریف از یکشنبه تا به پنجشنبه برای پنج روز در امریکا خواهد بود.

روزنامه می‌نویسد که لوی درستیز پاکستان در حالی با مقام‌های امریکایی صحبت می‌کند که در این اواخر نشانه های مشاهده می‌شوند که گویا امریکا از پاکستان می‌خواهد تا روند گفت‎وگو های صلح را با طالبان افغان که گفته می‌شود آی اس آی اداره استخبارات پاکستان با آن گروه رابطهء نزدیک دارد، دوباره احیا نماید.

به نوشته روزنامهء هندو، یک مقام پاکستان گفته است که این کشور حاضر است تا در پروسه مصالحه نقش ایفا کند اما اتهامات اخیر حکومت افغانستان که آن کشور را در حملات اخیر طالبان مقصر دانسته است، فضا را تا حدودی آشفته نموده است.

به نوشته روزنامه، نخستین گفت‌وگو های رسمی میان حکومت افغانستان و طالبان مسلح در ماه جولای در مری پاکستان برگزار شد و دَور دوم گفت‌وگو ها پس از نشر خبر مرگ ملا عمر رهبر پیشین طالبان لغو گردید.

روزنامه دیلی پرس
روزنامه امریکایی دیلی پرس در یک مطلب در مورد افغانستان می‌نویسد که برخی از سابقه داران جنگ ویتنام، جنگ در افغانستان و عراق را مشابه جنگ خود در ویتنام می‌دانند و این شباهت تأسف بار است.
این روزنامه نوشته است، از جنگ ویتنام که هیچگاه به رسمیت شناخته نشد، پنج دهه سپری می‌شود.

اما تعدادی زیادی از عساکر که در این جنگ اشتراک کرده بودند خوب می‌دانند که انجام تداوم جنگ، کاستن حمایت عام و یک دشمن بی رحم چی خواهد بود.

روزنامه در بخشی از مطلب این سخنان هوغ باسیته یک منصبدار پیشین اردوی امریکا را جای داده است.

او که در یک جزو تام نیروهای پیاده اردوی امریکا در ویتنام ایفای وظیفه می‌کرد گفته است:
" ما جنگ ویتنام را برنده نشدیم و در جنگ در افغانستان و عراق نیز کامیاب نخواهیم شد."

به نوشته دیلی پرس، جنگ ویتنام تا زمانی طولانی ترین جنگ امریکا بود که حضور نظامی امریکا در سال ۲۰۱۴ واردسیزدهمین سال خود شد.

جنگ ویتنام از سال ۱۹۶۱ تا ۱۹۷۳ برای دوازده سال ادامه داشت.

باسیته که اکنون ۷۳ سال عمر دارد می‌گوید، زمانیکه به یک کشور دیگر می‌روید، نمی‌توانید که مردم در آن کشور را وا دارید تا به میل شما کار کنند، آنها در برابر شما مقاومت خواهند کرد.

همین کار را یک گروه مسلح به نام ویت گانگ در ویتنام انجام داد.

باسیته همچنان می‌گوید که با توجه به جنگ ویتنام، مردم افغانستان و عراق مشابه ویتنامی ها اند و نمی‌خواهند که نیروی خارجی بالایشان کنترول داشته باشد.

XS
SM
MD
LG