لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۵۴

ویسا: آیا واقعاً افغانستان از تهدید مصوون است؟


روزنامه های چاپ امروز کابل بیشتر در باره اظهارات روز گذشته رییس جمهور اشرف غنی پیرامون چکونگی ثبات و پیشرفت کشور و نگرانی ها در باره اخراج پناهجویان افغان از جرمنی تبصره کرده اند.

ویسا

روزنامه ویسا در عنوان سرمقاله اش پرسیده که آیا واقعاً افغانستان از تهدید مصوون است؟

در سرمقاله آمده که اشرف غنی ضعف حکومت خود را پذیرفته، اما تاکید دارد که در بخش تحکیم وحدت ملی کار کرده و جلو تقسیم جغرافیای سیاسی کشور را گرفته است.

در مطلب آمده که تصمیم رییس جمهور مبنی بر مسلح سازی جنگسالاران سابق بجای نیروهای افغان، مردم را نسبت به آینده وحدت ملی در افغانستان بی باور ساخته است.

به باور مقاله نویس، اگر در ملیشه سازی حمایت حکومت هم شامل باشد، این کار نتیجه بد در قبال دارد و آن اینست که افغانستان را به گدودستان مبدل خواهد کرد.

سرنوشت

روزنامه سرنوشت در سرمقاله اش پرسیده که چرا با گذشت هر روز این آوازه بیشتر می شود که برخی از حلقات در داخل نظام حامی طالبان بوده و به همین دلیل ناامنی در کشور بیشتر شده است.

در سرمقاله آمده که این مساله از سوی منابع در داخل نظام مطرح می شود و معنایش اینست که حکومت وحدت ملی، مدیریت ضعیف دارد.

مقاله نویس گفته است، با این کار مقامات حکومتی انگشت را به سوی خود بلند می کنند و از همچون آوازه ها بیشتر مخالفین مسلح سود خواهند برد.

انصار

روزنامه انصار در باره خبر اخراج پناه جویان افغان از جرمنی مطلبی را به نشر رسانیده است.

در مطلب آمده است، در حالیکه جوانان افغان بخاطر بیکاری به صفوف مخالفین مسلح می پیوندد، تصمیم جرمنی مبنی بر اخراج تعدادی از پناه جویان افغان از آنکشور کار عادلانه نیست.

مقاله نویس به نقل از شماری از اعضای ولسی جرگه گفته است که این اقدام جرمنی و موقف گیری تازه رییس جمهور اشرف غنی در باره پناه جویان، قابل نگرانی است.

در مطلب هشدار گونه آمده است، اخراج جوانان افغان از جرمنی که بخاطر ضعف حکومت و نبود کار و امنیت ترک کشور کرده اند، عواقب خطرناکی برای افغانستان خواهد داشت.

جامعه باز

روزنامه جامعه باز در سرمقاله اش نوشته است، افغان های که از راه های غیر قانونی با قبول مشکلات زیاد خود را به اروپا رسانیده اند، بی سواد نه، بلکه اکثر شان با سواد و فارغ از پوهنتون ها بودند که به دلیل بی کاری از کشور فرار کرده اند.

جمشید حبیب زاده

XS
SM
MD
LG