لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۴۵

واشنگتن پوست: حکومت افغانستان بیشتر به ملیشه‌ها متکی شده است


واشنگتن پوست

روزنامه واشنگتن پوست در شماره اخیر خود مطلبی دارد تحت عنوان "با افزایش حملات طالبان حکومت افغانستان بیشتر به ملیشه‌ها متکی شده است."

روزنامه می‌نویسد، گروه‌های ملیشه و یا پولیس محلی به کسی حسابده نیستند و به تخطی از حقوق بشر متهم می‌باشند و پُر قدرت شدن آنها از یک سو جدایی‌های قومی را بیشتر ساخته و از سوی دیگر نفوذ حکومت را در بسیاری مناطق کاهش داده است.

روزنامه واشنگتن پوست می‌افزاید، متکی شدن بیشتر حکومت افغانستان به پولیس محلی یا ملیشه ها یک موضوع دیگر را نیز روشن می‌سازد که حکومت امریکا بعد از 13 سال تلاش، نتوانست یک اردو و پولیس توانمند را در افغانستان تشکیل بدهد که بتواند به تنهایی تهدیدهای طالبان رااز بین ببرد.

از همین رو به نوشته روزنامه، بارک اوباما رییس جمهور امریکا مجبور شد حضور عساکر خود را در طولانی ترین جنگ تاریخ کشورش باز هم تمدید نماید.

اما از سوی دیگر مقامات حکومتی می‌گویند، پولیس محلی یک عنصر مهم امنیتی در افغانستان می‌باشد.

روزنامه واشنگتن پوست از قول صدیق صدیقی سخنگوی وزارت داخله افغانستان نوشته است که می‌گوید، پولیس افغانستان به نقاط دور دست رسیده نمی‌تواند و بیشتر به پولیس محلی تکیه می‌کند و این پولیس جز تشکیلات امنیتی افغانستان می‌باشد.

اما بسیاری از تحلیلگران، پولیس محلی افغان را با نظر شک و تردید نگاه می‌کنند.

به نوشته واشنگتن پوست، گروه بین‌المللی بحران‌ها در گزارش اخیر خود نوشته است که طرح برنامه پولیس محلی برای امنیت افغانستان بود، ولی برعکس سبب بحران شد و حتی در حمله کندز آنها فرار کرده و شهر را به طالبان رها کردند.

بریتانیا

روزنامه گاردین چاپ بریتانیا یک جنبه دیگر افزایش حملات طالبان را تحت بررسی قرار داده و در شماره اخیر خود نوشته است که افزایش تهدیدهای طالبان، مأیوسی در مورد آیندهء موجی از مهاجرین افغان را بیشتر ساخته است.

روزنامه می نویسد، در سال 2015 تعداد پناه جویان افغان بیشتر از دو برابر شده و در حال افزایش می باشد.

روزنامه می نویسد، در ماه‌های اخیر در نیمه شب‌ها وقتی که همه خواب اند و شهر کابل در تاریکی و خاموشی قرار دارد، در یک بخش این شهر چراغان و بیر و بار زیاد دیده می‌شود. این محل ایستگاه بس های می‌باشد که بسمت نیمروز می‌روند.

به نوشته روزنامه، هر شب تقریباً 60 بس از اینجا بسمت نیمروز می‌روند و کسانی که در این بس‌ها هستند هدف نهایی سفر خود را بیان نمی‌کنند، اما مسیر معین است، آنها می‌خواهند به ایران بروند و از آنجا خود را به کشورهای دور دست اروپایی برسانند.

اما روزنامه می‌افزاید، این افراد با مصرف هزاران دالر نمی‌دانند که چه سرنوشتی در انتظار آنهاست، در قدم اول باید آنها اعمال خشونت بار و ظالمانه پولیس ایران را متحمل شوند و بعد از راه‌های دشوار و بحرها بگذرند و در نهایت بازهم از هر ده نفر تنها شاید سه و یا چهار نفر آنها به سر منزل مقصود برسند، دیگران یا در کشور های دیگر می‌مانند و یک تعداد آنها هم در آب‌های بحر غرق می‌شوند.

XS
SM
MD
LG