لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۲۸

لاس انجلس تایمز: روند کمک رسانی به زلزله زده ها، بطی بوده است


لاس انجلس تایمز

روزنامه امریکایی لاس انجلس تایمز از بطی بودن روند کمک رسانی به آسیب دیده های زلزله اخیر در افغاستان خبر میدهد.

روزنامه بخشی از زنده گی آغا محمد یک باشنده منطقه شور بازار کابل را گرفته که خانه اش در جریان زلزله تخریب شده است و او در آستانه زمستان امکانات خیلی کم برای بازسازی خانه اش دارد.

در بخش دیگر، لاس انجلس تایمز به نقل از فاطمه یک کودک پنج ساله افغان هم نوشته که گفته است: در هنگام تکان شدید زلزله خیلی نگران بود که شاید سقف اتاق بالای شان بیافتد.

به نوشته مقاله نویس، آسیب دیده های زلزله اخیر در انتظار کمک ها از سوی حکومت و نهاد های امداد رسانی هستند اما روند انتقال کمک ها به شهر های بزرگ و همچنان مناطق کوهستانی خیلی کندُ پیش میرود.

روزنامه اظهارات ویس احمد برمک وزیر دولت در امور حوادث طبیعی افغانستان را هم نقل کرده که گفته است: انتقال تیم های نجات به مناطق آسیب دیده به صورت پای پیاده و به وسیله مرکب ها ادامه دارد تا این تیم ها در مورد خسارات زلزله اخیر گزارش بدهند.

اداره هماهنگی سازمان ملل متحد در امور بشری برای افغانستان میگوید: وسایل و خیمه های کافی برای بیش از هشت هزار تن در اختیار دارد اما به نظر میرسد که این تعداد پاسخگوی نیاز های آسیب دیده ها نباشد زیرا بیش از 7630 خانه رهایشی، در نتیجه زلزله اخیر در 9 ولایت افغانستان تخریب شده اند.

لانگ وار ژورنال

نشریه لانگ وار ژورنال در شماره اخیرش مقالهء را در مورد افغانستان نشر کرده که در آغاز آن آمده است: طالبان یک ولسوالی را در شمال افغانستان گرفتند اما دو ولسوالی را از دست دادند.

نشریه به نقل از رسانه های افغانستان و بخش تبلیغاتی طالبان نوشته که این گروه روز چهارشنبه ولسوالی درقد ولایت تخار را که در مرز با تاجکستان قرار دارد، تصرف کردند.

به نقل از لانگ وار ژورنال، تخار در شمال افغانستان از جمله ولایت های به حساب میاید که در نتیجه زلزله اخیر خیلی متاثر شده و آسیب دیده است.

اما تا هنوز مشخص نشده که در زلزله اخیر به ولسوالی درقد تخار هم خسارهء وارد شده باشد.

نشریه به نقل از سخنگوی والی تخار مینویسد که نیرو های امنیتی افغان ولسوالی درقد را ترک کردند و چهار پولیس هم کشته شدند.

لانگ وار ژورنال به نقل از افغانستان تایمز مینویسد: طالبان در تهاجم بر ولسوالی درقد، تلفات سنگین را متحمل شده اند و نیرو های امنیتی برای باز پس گیری این ولسوالی دست به کار شده اند.

نشریه به نقل از مقام های امنیتی افغان نوشته که در عین روز، کنترول ولسوالی های دشت ارچی کندز و غورماچ ولایت فاریاب از دست طالبان بیرون شد.

به نوشته لانگ وار ژورنال، ولسوالی دشت ارچی از دو سال به اینسو در تصرف طالبان مسلح بود.

XS
SM
MD
LG