لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۵۵

ماموریت امریکا در افغانستان چه باید باشد؟


فارن پالیسی

نشریه فارن پالیسی در شماره اخیر خود مطلبی دارد در مورد عدم ستراتیژی واضح امریکا در رابطه با افغانستان تحت عنوان ماموریت امریکا در افغانستان چه باید باشد؟

نشریه در مطلب خود می نویسد، وقتی که صحبت در مورد جنگ افغانستان می شود غربی ها به تقسیم اوقات ها و ارقام بیشتر توجه می کنند و وقایع داخل این کشور را مد نظر نمی گیرند.

به نوشته نشریه، هر چند تهدید های زیاد در افغانستان وجود دارد، طالبان فعال هستند، القاعده و گروه داعش فعالیت های خود را ادامه می دهند و در حکومت افغانستان هنوز هم وحدت نظر وجود ندارد و بسیاری از اعضای کابینه و والی ها تعین نشده اند، اما از سوی دیگر در هر ساحه زندگی در افغانستان یک نوع پیشرفتی است.

نشریه فارن پالیسی در این رابطه به میلیون ها جوانی که به مکتب می روند، ده ها هزار معلمی که مسلکی تعلیم گرفته اند، کاهش مرگ و میر مادران در وقت ولادت و سرمایه گذاری ها و آزادی مطبوعات و پیشرفت های دیگر اشاره می کند.

اما به نوشته نشریه، تمام این پیشرفت ها در معرض خطر قرار دارند زیرا در یک کشوری که امنیت تامین نباشد، پیشرفت ها در دیگر ساحات می تواند به آسانی متوقف شود.

از این رو نشریه فارن پالیسی پیشنهاد می کند که اداره بعدی امریکا باید بر یک ماموریت خاص در افغانستان تمرکز نماید و بر حکومت این کشور فشار وارد کند که با از بین بردن فساد، تقویه وحدت و حاکمیت قانون زمینه را فراهم بسازد که این دست آورد ها در درازمدت هم وجود داشتند باشند و تلاش های امریکا و جامعه جهانی در افغانستان به هدر نروند.

ستارز اند سترایپس

روزنامه ستارز اند سترایپس در شماره اخیر خود مطلبی دارد تحت عنوان نزدیک شدن افغانستان و امریکا سبب شده است که حمله هوای بر شفاخانه در کندز، سر و صدای زیاد در این کشور بلند نکند.

روزنامه می نویسد: در آستانه پیروزی موقتی اخیر طالبان در کندز، رهبری افغانستان درک کرده است که به کمک های نظامی امریکا تا چه حد نیاز دارد.

روزنامه از قول ایمیلیی وینتر باتم تحقیق کننده در انستیتوت خدمات سلطنتی بریتانیا نوشته است که می گوید: در سطح سیاسی در افغانستان نگرانی عمیق وجود دارد و رهبران این کشور نمی خواهند هیچ کاری را انجام بدهند که روابط با امریکا را به خطر رو به رو بسازند.

از این رو به نوشته روزنامه ستارز اند سترایپس هر چند بمباردمان شفاخانه کندز توسط طیاره های امریکایی فریاد های انتقادی و اعتراضی را در سطح جهان بلند کرد، اما عکس العمل حکومت افغانستان آنقدر شدید نبود.

به نوشته روزنامه، اگر این حادثه در دوران رییس جمهور سابق حامد کرزی صورت می گرفت، بدون شک او خاموش نمی نشست، اما برای رییس جمهور اشرف غنی این حادثه در یک مقطع بسیار حساس رخداده است و او نمی تواند در یک زمانی که مخالفین مسلح به حملات خود ادامه می دهند و بعضاً به پیشرفت ها دست می یابند، با متحد اساسی خود در جهان درگیر شود.

XS
SM
MD
LG