لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۲۶

هلمند: طالبان منطقهء را تصرف کردند که پایگاه نیروهای بریتانیایی بود


وضعیت امنیتی هلمند در برخی از روزنامه های غربی به چشم میخورد.

روزنامه دیلی تیلیگراف در این مورد مینویسد: طالبان منطقه را در هلمند تصرف کرده اند که پایگاه نیرو های بریتانیایی بود.

به نوشته روزنامه غیرنظامیان بخاطر جنگ های شدید در منطقه باباجی و همچنان ولسوالی نادعلی، به ترک شهر لشکرگاه آغاز کرده اند.

یک مقام غربی که نامش گرفته نشده، به دیلی تیلیگراف گفته است: لشکرگاه که پایگاه و مرکز بازسازی نیرو های بریتانیایی برای هشت سال بود، حالا با فشار های زیاد نظامی روبرو شده است.

با آنکه برخی نگرانی ها در مورد تهدید ها به لشکرگاه مطرح شده اما صدیق صدیقی سخنگوی وزارت داخله افغانستان به روزنامه گفته است: آنها بالای نیرو های امنیتی افغان اعتماد کامل دارند و این نیرو ها از شهر لشکرگاه دفاع خواهند کرد.

به گفته آقای صدیقی، در حال حاضر نگرانی در مورد شهر لشکرگاه وجود ندارد.

روزنامه دیگر بریتانیایی، گاردین هم نوشته که طالبان شهر لشکرگاه در جنوب افغانستان را تهدید میکنند.

به نوشته روزنامه، جنگ شدید در مناطقی ادامه دارد که نیرو های بریتانیایی در سال 2009 برای نگهداری آنجا ها تلاش کردند.

گاردین به نقل از سید علی شاه باشنده یک قریه بنام چاهء انجیر در منطقه باباجی هلمند نوشته که گفته است: نیرو های امنیتی افغان توانستند طالبان را از قریه اش بیرون رانند اما به گفته وی جنگ در مرکز منطقه باباجی ادامه دارد.

شماری دیگر خانه هایشان را در این منطقه ترک کرده اند و به نوشته روزنامه، حتی باشنده های لشکرگاه برای بیرون شدن از این شهر اقدام کرده اند.

سخنگوی وزارت داخله افغانستان به گاردین هم گفته که برای شهر لشکرگاه تدابیر جدی گرفته شده و کمربند های امنیتی شهر تقویت شده اند.

به گفته صدیق صدیقی، نیرو های امنیتی افغان در نظر داشتند تا عملیاتی را در جریان شب در ولسوالی های نادعلی و موسی قلعه راه اندازی کنند، اما وضعیت به اندازه هم بد نبود که باشنده های دو منطقه از آن شکایت داشتند.

روزنامه نیویارک تایمز در شماره اخیرش در مورد پناهجویان افغان مقالهء را نشر کرده که در عنوانش آمده است: افغانستان، بحران بعدی پناهجویان.

به نوشته روزنامه، با افزایش جنگ ها، هزاران تن از افغان ها کشور شانرا ترک میکنند.

نیویارک تایمز مینویسد: ایران و پاکستان که یک زمان خانه دوم افغان ها به حساب میامدند، حالا این پناهجویان را نمیپذیرند.

مقاله نویس استلال میکند که بنابر این اقدام ها از سوی ایران و پاکستان، افغان ها مجبور شده اند که رخ به سوی اروپا بگردانند اما در آنجا هم پناهجویان سوریه اولویت دارند.

به نوشته نیویارک تایمز، روزانه حد اوسط دو هزار پاسپورت تنها در کابل توزیع میشود که سه مرتبه بیشتر از شش ماه پیش است.

روزنامه به این اشاره میکند که برای رسیدن افغانستان به یک ثبات، کشور های همسایه و منطقه به شمول آسیای میانه، روسیه، چین و ایران باید کمک مالی کنند تا افغانستان به یک ثبات دایمی برسد و با بودن شرایط بهتر، مهاجرت ها از اینکشور کاهش یابد.

XS
SM
MD
LG