لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۸

کارتر: ما افغانستان را ترک نمی کنیم


روزنامۀ لاس انجلس تایمز دریک مطلب دربارۀ افغانستان می نویسد که وزیردفاع امریکا آشتن کارتر دردفاع از تغییر اخیر در ستراتیژی جنگ افغانستان هفته گذشته گفت که ترک کردن افغانستان به مثابۀ شکست ما خواهد بود. ما افغانستان را ترک نمی کنیم واین کار را کرده هم نمی توانیم واگر افغانستان را ترک گوییم دست آوردهای ما هدر خواهند شد.

روزنامه می نویسد که یک سوال اساسی این است که این سخن آشتن کارتر که امریکا نمی تواند افغانستان را ترک گوید چه معنی دارد.

لاس انجلس تایمز می نویسد که امریکا یک قدرت بزرگ است. این کشور بالخصوص به برتری نظامی خود می بالد. قدرت هم به یک کشور این امکان را می دهد که گاهی اگر ارزش ها ومنافع آن تقاضا کرد اقدام نماید وگاهی هم از اقدام خو دداری کند.

ولی به نوشتۀ روزنامه امریکایی ها باید این سوال را بپرسند که امریکا درصورتیکه کدام گزینۀ نداشته باشد به چه نوع اقدام رو آورده می تواند؟

لاس انجلس تایمز می نویسد که درپاسخ به این سوال جا دارد که گفته شود که امریکا نه تنها درافغانستان باید امور خود را درست کند بلکه درعراق هم که زمانی جنگ خود درآنجا را پایان یافته اعلان کرده بود واکنون درشکل انتقام گیری دوباره آغاز شده است کارهای خود را درست کند.

لاس انجلس تایمز می نویسد ستراتیژی اردوی امریکا در هردو کشور به شکست مواجه شده است.

درحالیکه روزنامۀ لاس انجلس تایمز به موضوع تغییر ستراتیژی امریکا درافغانستان پرداخته است روزنامۀ بریتانیوی دیلی تیلیگراف به وضعیت فعالان زن در قندز توجه نموده ازقول یکی آنها به نام مرضیه رستمی نوشته که میگوید ما به قندز برگشته نمی توانیم.

خانم رستمی به روزنامه گفته است هنگامیکه از چیره شدن شورشیان طالب برشهر قندز خبر شد منزل خود را ترک گفته درخانۀ یکی از دوستان پنهان شد.

او می گوید که طالبان به کمک اطفال خانه های مقامات دولتی، کارمندان موسسات غیردولتی وفعالان حقوق زن را شناسایی می کردند.

خانم رستمی که ریاست یک موسسۀ غیردولتی برای حقوق زنان درقندز را به عهده داشت می گوید نام وی در فهرست اشخاصی که جنگجویان طالب آنها را تعقیب می کردند وجود داشت.

روزنامۀ دیلی تیلیگراف درادامه می نویسد که طالبان خسارات هنگفت به شهر قندز وارد کردند. تعمیر ها سوختانده شدند، دفاتر دولتی، موسسات غیرحکومتی و دوکان ها غارت شدند و بر دیوارهای شهر آثار مرمی به چشم می خورد.

دیلی تیلیگراف می نویسد هرچند نیروهای دولتی شهر قندز را دوباره تصرف کردند ولی برگشت حدود دوهزار خانوادۀ که از این شهر فرار کرده اند خیلی کند است.

روزنامه می نویسد که خانم رستمی ودیگر فعالان جامعۀ مدنی و حقوق زنان که مورد تعقیب طالبان می باشند می گویند که هرگز خود را دوباره دراین شهر مصون احساس نخواهند کرد.

XS
SM
MD
LG