لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۱۵

دلیل تصمیم بارک اوباما درس های آموخته شده از عراق بوده است


نیویارک تایمز
روزنامه نیویارک تایمز در شماره اخیر خود به تصمیم رییس جمهور اوباما که حضور عساکر کشورش را در افغانستان تمدید نمود، اشاره کرده مطلبی را به نشر رسانده است تحت عنوان درس های آموخته شده از عراق دلیل این تصمیم امریکا می باشد.

روزنامه می نویسد در سخنرانی خود برای اعلان تصمیم اش در این مورد رییس جمهور اوباما یک کلمه که به زبان نیاورد، عراق بود.

روزنامه نوشته است که 4 سال قبل رییس جمهور اوباما پلان خود را برای خروج عساکر امریکایی از عراق عملی کرد که در نتیجه آن عراق در بحران جنگ های فرقه ای و جنگ با مسلمانان افراطی غرق شد.

از این رو به نوشته روزنامه نیویارک تایمز در تلاش برای جلوگیری از تکرار چنین حالت در افغانستان رییس جمهور اوباما قبل از آنکه فرصت را از دست بدهد تصمیم گرفت که 9800 سرباز کشورش را تا ختم سال 2016 و5500 نفر آنها را تا ختم سال 2017 در افغانستان حفظ می کند.

فارن پالیسی
نشریه فارن پالیسی در شماره اخیر خود نوشته است که افغانستان عراق نیست.
به نوشته نشریه، تصرف شهر کندز توسط طالبان توجه از دست رفته غرب را دوباره به این کشور جلب نمود.

این واقعه همچنانتشویش های را به میان آورد که گویا افغانستان به سرنوشت عراق مبتلا می شود.

ولی به نوشته نشریه سه دلیل عمده وجود دارد که مردم این نگرانی را کنار بگذارند.
اول بر عکس حکومت عراق حکومت نو افغانستان در روز اول کارش پیمان همکاری امنیتی را با ایالات متحده امضا نمود که این عمل از سوی اکثریت مردم حمایت شد و به امریکا هم در تامین امنیت افغانستان مکلفیت می دهد.

دوم قوای امنیتی افغانستان از حمایت بزرگ مردم این کشور بهره مند است. نشریه به یک سروی اخیر ایشا فوندیشن که در سال 2014 انجام شده است اشاره می کند که به اساس آن 87 فیصد مردم به اردو و 73 فیصد آنها به پولیس خود اعتماد دارند.

به نوشته نشریه فارن پالیسی در یک سروی در عراق معلوم شده است که کمتر از 40 فیصد مردم بر قوای امنیتی خود اعتماد دارند و در بین سنی های عراق این اعتماد صرف 14 فیصد بوده است.

سوم با وجود احساس هیجان در افغانستان بعد از خروج قوای امریکا از این کشور یک نوعنیک بینی برای آینده افغانستان در بین مردم آن دیده می شد. علاوه بر آن با وجود قحطی، فساد اداری و افزایش جنایات 55 فیصد مردم افغانستان در این سروی گفته اند که به آینده امیدوار اند.

در چنین حالت به نوشته فارن پالیسیپیروزی موقتی طالبان در کندز تنها یکوسیله تبلیغاتی بود و یک اقدام از سوی رهبر نو این گروه بشمار می رفت که حضور خود را نشان بدهد، اما حقیقت اینست که طالبان توان حفظ حاکمیت خود در کندز و دیگر نقاط افغانستان را نداشتند و ندارند.

XS
SM
MD
LG