لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۵۳

والستریت ژورنال: بارک اوباما درخواست جنرالانش را پذیرفت


بسیاری از روزنامه‌های جهان در مورد اعلان رئیس جمهور امریکا در بارۀ تمدید مأموریت این کشور در افغانستان نوشته‌اند.

والستریت ژورنال

والستریت ژورنال در مقاله‌ای از قول اوباما نوشته است که ایالات متحده ۹۸۰۰ سرباز امریکایی را فعلاً در افغانستان حفظ می‌کند ولی در سال ۲۰۱۷ میلادی این شمار به ۵۵۰۰ سرباز کاهش خواهد یافت.

روزنامه با اشاره به سخنان‌ اش کار‌تر وزیر دفاع امریکا نوشته است که طرح جدید با شرایط فعلی در افغانستان سازگار است.

مقام‌های ادارۀ اوباما تخمین زده‌اند که طرح جدید سالانه چهارده اعشاریه شش میلیارد دالر هزینه خواهد داشت.

در مقاله‌ای دیگری که در والستریت ژورنال نشر شده آمده است که حفظ نیروهای امریکایی در افغانستان به این معناست که اوباما به درخواست جنرالانش گوش فرا داده و برای تغییر فکرش درین مورد تقدیر خواهد شد.

در ادامۀ این مقاله آمده است که مقامات ارشد امریکایی قبلاً سفارش کرده بودند که ایالات متحده تا به بیست هزار نیروی خود را باید در افغانستان نگهدارد.

مقاله نویس می‌گوید: هشدار‌ها در مورد اینکه شمار اندک نیرو، سربازان افغان را با خطر رو به خواهد ساخت، پس از حملۀ طالبان بر شهر کندز به واقعیت مبدل شد.

در ادامه این مقاله والستریت ژورنال می‌خوانیم که نیروهای امنیتی افغانستان با حمایت هوایی ایالات متحده کندز را پس گرفتند، ولی هنوز هم شورشیان مناطق دیگر را تهدید می‌کنند.

نیویارک تایمز

روزنامۀ امریکایی نیویارک تایمز تصمیم اوباما در مورد افغانستان را دشوار خوانده است.

در ادامه این مقاله آمده است که رئیس جمهور اوباما در کریسمس گذشته خوشحالانه گفته بود که امریکا مصون‌ تر شده چون افغانستان فرصت بازسازی یافته و دیگر مکان برای حملات تروریستی نخواهد بود.

نیویارک تایمز می‌گوید: اما اکنون خلاف سخنان گذشته است اوباما مأموریت امریکا در افغانستان را تمدید کرد.

تحلیل مقاله نویس این است که هر چند طرح جدید اوباما احتمالاً نخواهد توانست افغانستان را در مسیر ثبات قرار دهد، ولی او چارۀ دیگر نداشت.

فایننشل تایمز

فایننشل تایمز نوشته است که افغانستان به حمایت هوایی غرب نیاز دارد.

در مقالۀ فایننشل تایمز آمده است که طالبان تهدید کرده‌ اند که مناطق دیگر افغانستان را تصرف خواهند کرد چیزی که به نوشته مقاله نویس رئیس جمهور امریکا را به تغییر مفکوره در مورد افغانستان واداشت.

در ادامه این مقاله آمده است که سربازان اردوی افغانستان به اثبات رسانده‌ اند که می‌ توانند بهتر از نیروهای عراقی بجنگند، اما مقاله نویس گفته است که این نیرو‌ها تلفات سنگین را متحمل شده‌ اند، چنانچه که در جریان امسال بیش از پنج هزار نیروی امنیتی افغانستان کشته شده‌ اند.

مقاله نویس به این باور است که اگر غرب در قبال افغانستان متعهد نماند، طالبان قوت خواهند گرفت و به جنگ ادامه خواهند داد.

XS
SM
MD
LG