لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۳۴

اوباما روی برنامه خروج نیرو ها از افغانستان دوباره غور میکند


نیویارک تایمز

روزنامه نیویارک تایمز در شماره اخیرش مقالهء را در مورد افغانستان نشر کرده که در عنوانش آمده است: "اوباما روی برنامه خروج نیرو ها از افغانستان دوباره غور میکند."

روزنامه به نقل از مقام های ارشد امریکایی مینویسد: طوری به نظر میرسد که رئیس جمهور بارک اوباما به این خیلی متعهد است که نیرو های بیشتر را برای مبارزه با شبکه القاعده و گروه داعش در افغانستان نگهدارد.

در حالی نیویارک تایمز از این موضوع سخن میگوید که با توجه به تحولات اخیر در افغانستان، فشار ها بر قصر سفید افزایش یافته تا در برنامه خروج نیرو های امریکایی از افغانستان غور کند.

روزنامه می افزاید: رئیس جمهور امریکا اعلان کرده که جنگ کشورش در افغانستان رو به تمام شدن است، اما با توجه به پیشروی های اخیر طالبان، وزارت دفاع امریکا، کانگرس و اداره امنیت ملی آنکشور، به این باور استند که موجودیت و حضور نیرو های امریکایی در افغانستان اهمیت فراوان دارد.

به نوشته نیویارک تایمز، اداره رئیس جمهور اوباما در حال حاضر روی پیشنهاد های مختلف در مورد حضور و تعداد نیرو های که در افغانستان شاید باقی بمانند، غور میکند.

مقاله نویس در اینجا مینویسد: یکی از پیشنهاد ها که حالا بیشتر رویش تمرکز میشود، چیزی است که از سوی لوی درستیز پیشین امریکا مطرح شده است.

جنرال مارتین دیمپسی تابستان گذشته پیشنهاد کرده بود که پس از سال 2016 میلادی، از سه تا پنج هزار تن از سربازان امریکایی، به هدف مبارزه با تروریزم در افغانستان باقی بمانند.

نیویارک تایمز مینویسد: پنتاگون یعنی وزارت دفاع امریکا هم به رئیس جمهور اوباما پیشنهاد کرده تا تعداد فعلی نیرو ها یعنی نه هزار و هشت صد تن در افغانستان باقی بمانند.

فارن پالیسی

نشریه فارن پالیسی به موضوع دیگری تمرکز کرده و در آن در مورد نگرانی سازمان ملل متحد از فرار جوانان تحصیل یافته از افغانستان پرداخته است.

نشریه میگوید: رئیس اداره هماهنگ کننده کمک های بشری سازمان ملل متحد که هفته گذشته از افغانستان باز گشت، هشدار داد که وضعیت بشری در شهر کندز و سایر مناطق افغانستان رو به خرابی نهاده است.

جون کینگ به فارن پالیسی گفته که فعالیت های اخیر طالبان، امداد رسانی بشری را با موانع بزرگ روبرو ساخته است.

به گفته او، وضعیت اقتصادی متزلزل و دشوار، باعث فرار قشر تحصیل یافته از افغانستان شده است.

فارن پالیسی می افزاید: حکومت افغانستان در یک زمان باید از دو چالش بزرگ بیرون شود، نخست امنیت را برقرار کند و دوم برای فراهم آوری سهولت های آموزشی و افزایش امکانات زنده گی مردم تعهد کند.

جون کینگ رئیس اداره هماهنگ کننده کمک های بشری سازمان ملل متحد به نشریه فارن پالیسی همچنان گفته است: صندوق وجهی بین المللی تخمین میکند که اقتصاد افغانستان امسال شانزده در صد رشد کند اما به گفته وی بنابر کاهش کمک های بین المللی و بحران های فعلی، طوری به نظر میرسد که رشد اقتصادی امسال افغانستان تنها یک اعشاریه شش در صد باشد.

XS
SM
MD
LG