لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۳۱

سقوط سه فروند هیلیکوپتر نیروهای افغان و ناتو در یک هفته!


نیویارک تایمز

نیویارک تایمز به سقوط سه فروند هیلیکوپتر نیروهای افغان و ناتو در این هفته توجه نموده می نویسد که دو هیلیکوپتر نیروهای امنیتی افغانستان که یکی آنها ترانسپورتی و دومی طیاره کوچکتر بود روز دوشنبه سقوط کردند.

روزنامه می افزاید که یک روز قبل از این حادثه یک هیلیکوپتر ناتو هم در کابل سقوط کرد که در نتیجه آن دو قراردادی بریتانیوی، دو امریکایی و دو قرار دادی فرانسوی هلاک شدند.

نیویارک تایمز از قول مقامات ناتو و افغان می گوید که این طیاره ها در اثر فیر دشمن نه بلکه در نتیجه عوارض تخنیکی سقوط کرده اند.

روزنامه می افزاید که این طیاره ها در حال سقوط کردند که شورشیان طالب عبور ومرور بر اکثر شاهراه های افغانستان را تهدید می کنند ونیازمندی به ترانسپورت وانتقالات هوایی بیش از پیش محسوس است.

نیویارک تایمز در ادامه می افزاید که مقامات افغان میگویند که از جمله 34 ولایت افغانستان در13 آن از مدت شش ماه به این سو جنگ ادامه دارد.

روزنامه می نویسد که نیروهای افغان به علت کمین های طالبان در راه های عمده این ولایت ها اکمالات خود را ازطریق هوا انجام میدهند.

نیویارک تایمز دراین سیاق از جنگ اخیر درقندز یادآور شده می نویسد که عملیات بازپس گیری این ولایت بخاطری تاخیر شد که شورشیان طالب شاهراه قندز بغلان را مسدود ساخته بودند.

نیوز ویک

مجله نیوز ویک در شماره اخیر خود در باره تلفات ملکی در قندز یک مطلب نشر کرده است.

مجله درعنوان این مطلب خود می گوید برای جلوگیری از تلفات ملکی درآینده باید از واقعه قندز درس گرفت.

نیوزویک می نویسد که رئیس جمهور امریکا از حمله قوای هوایی این کشور بر یک شفاخانه قندز معذرت خواست واین اقدام به نوشته مجله یک کار ضروری دربرابر واکنش های ناشی ازاین حادثه بود.

مجله می نویسد که مردم تعجب می کنند که امریکا برای جلوگیری از تلفات ملکی از پیشرفته ترین تکنالوژی استفاده می کند ولی بازهم حوادثی رخ میدهد که مقامات امریکایی ازآن پوزش می خواهند وبرخی اوقات به بازماندگان قربانیان آن غرامت می پردازند.

نیوز ویک می نویسد هرچند برای جلوگیری از تلفات ملکی گام های برداشته شده ولی به اقدامات بیشتر ضرورت است.

مجله می افزاید که مقامات امریکایی باید با درنظرداشت حادثه اخیر قندز برای حفاظت جان ومال غیرنظامیان راه های جدید را آزمایش کنند.

نیوز ویک درپایان مطلب خود می نویسد که امریکا باید با راه اندازی تحقیقات درباره حادثه اخیر قندز برای وضاحت درباره تلفات ملکی نقش رهبری کننده بازی کند.

مجله می نویسد که همه جهانیان می بینند که اگر امریکا چنین نقش را بازی نکند دیگر کشورها چگونه مجبور خواهند بود که موضوع تلفات ملکی را جدی بگیرند.

XS
SM
MD
LG