لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۳۲

فارن پالیسی: حمله بر شفاخانه در کندز به درخواست کی صورت گرفت؟


مطالب و مقاله های روزنامه ها و نشریه های غربی تا هنوز به حمله بر شفاخانه داکتران بدون مرز در شهر کندز تمرکز می کنند.

فارن پالیسی

نشریه فارن پالیسی در عنوان مقاله اش، پرسشی را مطرح می کند که این حمله به درخواست کی صورت گرفت؟

نشریه می نویسد: در مورد این حمله که در نتیجه آن بیست و دو تن کشته و سی و هفت تن دیگر زخمی شدند، تحقیقات گوناگون جریان دارد.

به نوشته فارن پالیسی، جنرال جان کمبل قوماندان عمومی نیرو های امریکایی و ناتو در افغانستان، انتظار ندارد که پیش از سی روز نتیجه تحقیق نشر شود. اما پرسش اصلی در اینجاست که تحقیق به کی تمرکز می کند؟

نشریه در این مورد به نقل از دان دی لوس، خبرنگار همین رسانه می نویسد که در زیر ذره بین این تحقیقات، معلومات شماری از افسران تصمیم گیرنده در سلسله مراتب قوماندانی امریکا که چی اطلاعات در دسترس داشتند و از چی بی خبر بودند، بالای نتایج تحقیقات تاثیر بزرگ خواهد گذاشت.

نیویارک تایمز

روزنامه نیویارک تایمز در مورد نفوذ طالبان در افغانستان مطلبی را نشر کرده است.

به نوشته روزنامه، در حال حاضر نفوذ این گروه نسبت به هر زمان دیگر در سیزده سال گذشته، گسترده تر شده است.

مقاله نویس می گوید: این نتیجه گیری بر اساس معلومات سازمان ملل متحد و همچنان صحبت با کسانی که در مناطق تحت تهدید طالبان به سر می برند، حاصل شده است.

نیویارک تایمز به نقل از مقام های محلی می نویسد: ماموریت معاونت سازمان ملل متحد در دو هفته گذشته، از میان سیزده دفتر ساحوی، چهار تای آنها را بسته است.

تا حالا بنابر دلایل امنیتی، هیچگاهی به این تعداد از دفاتر سازمان ملل در افغانستان در یک زمان بسته نشده بودند.

نیویارک تایمز در ادامه می نویسد: بر اساس معلوماتی که اداره سازمان ملل متحد، پیش از آغاز جنگ های شمال افغانستان در اوایل ماه سپتمبر جمع آوری کرده بود، نشان داد که مقام های امنیتی افغان، سطح تهدید های امنیتی را در پنجاه ولسوالی از میان صد ولسوالی، بلند و یا خیلی بلند دانسته اند.

روزنامه همچنان می نویسد: این گونه ارزیابی ها را که سازمان ملل متحد همواره انجام می دهد و اکثراً با نیرو های ائتلاف بین المللی شریک می سازد، با اظهارات قوماندان عمومی نیرو های امریکایی و ناتو در افغانستان که به کانگرس ایالات متحده گفته بود، متفاوت است.

جنرال جان کمپبل سه شنبه گذشته به کمیته خدمات نظامی سنای امریکا گفت که نیرو های امنیتی افغان از خود توانایی زیاد نشان داده اند و حکومت افغانستان، شاهراه های اساسی و مراکز تمامی ولسوالی ها و ولایت ها را در کنترول خود دارد.

XS
SM
MD
LG