لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۰۸

بارک اوباما از موسسه داکتران بدون سرحد معذرت خواست


تعداد زیاد از روزنامه ها و نشریه های غربی در شماره های اخیر خود باز هم توجه را به حمله طیاره امریکایی بر شفاخانه داکتران بدون سرحد در قندز جلب کرده اند.

نیویارک تایمز

روزنامه نیویارک تایمز در شماره اخیر خود می نویسد: رییس جمهور امریکا در مورد این حادثه از موسسه داکتران بدون سرحد معذرت خواست، ولی این معذرت 5 روز بعد از حادثه صورت گرفت.

روزنامه سوال می کند هر چند جنرال امریکایی خودش اقرار کرد که حمله بر این شفاخانه اشتباهاً صورت گرفته و با مقررات جنگی و نظامی امریکا سازگار نبود، پس چرا اعتراف و معذرت این قدر طول کشید.

روزنامه نیویارک تایمز در این رابطه به یک موضوع دیگر مربوط به جنگ قندز اشاره نموده می نویسد: داکتران بدون سرحد خواهان تحقیقات توسط کمیسیون حقیقت یاب حقوق بشری در این مورد می باشد. این کمیسیون از ده ها سال به این سو وجود داشت اما هیچگاه از آن استفاده نشده است.

به نوشته روزنامه، اکنون حادثه قندز سبب شد که این کمیسیون هم زنده شود و شاید اولین بار مورد استفاده قرار بگیرد.

نیوزویک

مجله نیوزویک در شماره اخیر خود می نویسد: با موضوع حمله بر شفاخانه در قندز برخورد درست صورت نگرفت. به نوشته مجله هفته گذشته افغانستان شاهد وقایع عجیب و غریب بود، اول طالبان قندز را تصرف کردند، در قدم دوم قوای افغان به کمک هوایی قوای امریکا عملیات را علیه آنها شروع کردند و بعد حادثه حمله طیاره های امریکایی بر شفاخانه داکتران بدون سرحد رخداد که 22 نفر در آن کشته شدند و در نهایت عکس العمل های که از سوی امریکا و قوای افغان در مورد حمله بر شفاخانه صورت گرفت سوال بر انگیز بود و در مورد آن بیانات ضد و نقیض نشر شد و بالاخره امریکایی ها اشتباه خود را پذیرفتند و از آن معذرت خواستند.

لاس انجلس

روزنامه لاس آنجلس می نویسد: این ادعا که حمله بر شفاخانه در قندز غبار و یا عواقب جنگ است، قناعت بخش نمی باشد، زیرا موسسات بین المللی در هر جنگی که باشد از مکان امن به شمار می روند و از حملات مصون اند.

فارن پالیسی

نشریه فارن پالیسی در شماره اخیر خود می نویسد که رییس جمهور امریکا در باره حمله بر شفاخانه داکتران بدون سرحد معذرت خواست ولی در باره خواسته این موسسه که در این مورد تحقیقات مستقل انجام شود، چیزی نگفت.

به نوشته نشریه، موسسه داکتران بدون سرحد هم گفته است که معذرت رییس جمهور امریکا را بدست آورد، ولی هنوز هم خواهان تحقیقات مستقل در این مورد می باشد، زیرا به گفته آن، امریکا، ناتو و افغانستان یک طرف این قضیه می باشند و تحقیقات توسط آنها بی طرفانه نخواهد بود.

XS
SM
MD
LG