لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۲۶

آیا قندز هدف اصلی مخالفین مسلح بوده و یا هم انحرافی؟


روزنامه های چاپ امروز کابل بیشتر درباره وضعیت امنیتی افغانستان تمرکز کرده و مطالبی را به نشر رسانیده اند.

هیواد

روزنامه دولتی هیواد در سرمقاله اش پرسیده که آیا قندز هدف اصلی مخالفین مسلح بوده و یا هم انحرافی؟

در سرمقاله آمده است، احتمال می رود که مخالفین مسلح می خواهند تا شماری زیادی از نیروهای افغان را در یک نقطه یعنی شهر قندز مصروف سازند و به آسانی در مناطق دیگر افغانستان به اهداف شان دست یابند.

به باور نویسنده، با توجه به این مساله باید معلومات کافی استخباراتی جمع آوری گردد و در برابر مخالفین مسلح با تدبیر و دقت لازم عملیات شود.

سرنوشت

روزنامه سرنوشت در مطلبی نوشته که سقوط برخی از ولسوالی های ولایات از سوی طالبان، تلاش این گروه برای به دست آوردن امتیازات است.

مقاله نویس به نقل از کارشناسان افغان نوشته است، طراح اصلی ناامنی در افغانستان، پاکستان بوده و این کشور تلاش دارد که طالبان را به عنوان یک قدرت مطرح کند تا حکومت افغانستان مجبور شود که با این گروه مصالحه کند و امتیازات کافی را به آنان بدهد.

سرنوشت همچنان به نقل از کارشناسان نوشته که این بار به طالبان برنامه سقوط ولایات افغانستان داده شده است.

ویسا

روزنامه ویسا در مطلبی به نقل از لوی درستیز پاکستان نوشته، در صورت که با طالبان مصالحه نشود، این گروه با داعش یکجا خواهند شد.

مقاله نویس گفته که این حرف راحیل شریف دو هدف را دنبال می کند.

به باور مقاله نویس، اگر با وجود تلفات و خسارت برخاسته از جنگ و درگیری ناشی از تحرکات طالبان، حکومت افغانستان بدون قید و شرط با این گروه مصالحه کند، این کار یک دست آورد بزرگی برای پاکستان خواهد بود.

در مطلب آمده است، اگر چنین شود، بیشتر از هر کسی موقف گیری اشرف غنی رییس جمهور افغانستان در برابر پاکستان بی معنا خواهد شد و به پاکستان برات داده خواهد شد که هرگز از طالبان حمایت نکرده و مسوول قتل و نابسامانی در افغانستان نمی باشد.

مقاله نویس هم چنان هشدار داده که اگر پروسه صلح شروع نشود قتل و خون ریزی در افغانستان ادامه خواهد یافت و پاکستان نیز روی حرف های لوی درستیزاش استدلال خواهد کرد که مصالحه نکردن با طالبان، سبب تقویت گروه داعش شده است.

در مطلب آمده که این همه از جمله تهدیدات احتمالی به حساب می آید که باید از سوی مقامات حکومت افغانستان، جدی گرفته شود.

جمشید حبیب زاده

XS
SM
MD
LG