لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۵۰

امریکا یک روایت جدید از بمباردمان قندز ارایه می کند


اکثریت روزنامه های غربی در بارهء بمباردمان اخیر شفاخانه داکتران بدون سرحد در قندز مطالب نشر کرده اند.

فایننشیل تایمز

از این جمله روزنامۀ فایننشیل تایمز می نویسد که این فاجعه بعید است که توجه کشور های غربی را به وضعیت وخیم که افغانستان در آن قرار دارد بیشتر جلب کند.

روزنامه می نویسد که بمباردمان یک موسسۀ خیریۀ غربی توسط یک قدرت غربی و لو که یک اشتباه فاجعه بار باشد و مسدود شدن شفاخانۀ آنها در واقعیت امر دیگر موسسات غیر دولتی را هم در حال وادار به خارج شدن از افغانستان می سازد که این کشور به موج حملات طالبان و ضعف اقتصادی روبرو است.

فایننشیل تایمز می افزاید در حالیکه جنگ به مناطق شمال و غرب افغانستان گسترش یافته بعید به نظر می رسد که مردم این مناطق به خدمات طبی دسترسی داشته باشند.

روزنامه در ادامه می نویسد که حمله بر شفاخانۀ داکتران بدون سرحد در قندز، افغانستان را یکبار دیگر در اجندای بین المللی داخل ساخت ولی این کشور نادار که از سی و شش سال به این سو جنگ در آن ادامه دارد بعید است که نسبت به بمباردمان شورشیان در سوریه از سوی روسیه توجه جهانیان را بیشتر به خود جلب کند.

فارن پالیسی

در این میان نشریۀ فارن پالیسی در عنوان مطلب خود راجع به بمباردمان اخیر شفاخانۀ داکتران بدون سرحد در قندز می نویسد که امریکا یک روایت جدید از این بمباردمان ارایه می کند.

نشریه می افزاید که اردوی امریکا روز دوشنبه گذشته یک روایت جدید از این بمباردمان ارایه داشته گفت که این حمله بنابر درخواست سربازان افغان که از سوی طالبان بر آنها فیر صورت گرفته بود، شده است نه به درخواست عساکر امریکایی.

فارن پالیسی می نویسد که این اعلان باعث واکنش خشمگین داکتران بدون سرحد شد و سوال های را در بارۀ چگونگی حمایت هوایی قوای امریکا از نیروهای افغان در آینده ایجاد کرد.

در گزارش های قبلی گفته شده بود که این حمله بنابر درخواست نیروهای امریکایی که مورد تهدید قرار گرفته بودند، صورت گرفته است.

گاردین

روزنامه گاردین چاپ بریتانیا هم به حادثۀ بمباردمان شفاخانۀ داکتران بدون سرحد در قندز پرداخته می نویسد که افغانان در امریکا بیم دارند که این حملۀ هوایی مرگبار منجر به قطع خدمات طبی مهم در افغانستان خواهد شد.

روزنامه می افزاید: پس از اینکه داکتران بدون سرحد بدنبال حملۀ مرگبار بر شفاخانۀ آنها در قندز بقیۀ کارمندان خود را از این شهر خارج ساختند، افغان های مقیم امریکا از قطع خدمات طبی خصوصاً در مناطقی که به تهدید طالبان روبرو می باشند نگرانی دارند.

یک داکتر افغان امریکایی بنام دین شیرزی که در یکی از شفاخانه های لاس انجلس کار می کند به روزنامۀ گاردین گفته است که داکتران بدون سرحد برای خدمت مردم در آنجا هستند.

آنها کسانی اند که مدیریت و زیر بنا دارند. آنها در جا های دارای لابراتوار های کوچک و داکتران با کفایت هستند که هنوز هم اطفال در آنجا روزمره می میرند.

روزنامه نوشته است که در بمباردمان شفاخانۀ داکتران بدون سرحد در قندز 22 نفر به شمول 12 کارمند این شفاخانه کشته شدند.

گاردین می نویسد که سازمان داکتران بدون سرحد این حمله را جنایت جنگی خوانده گفته است که آنها هرگز نمی پذیرند که این تلفات وحشتناک به سادگی خسارات جانبی دانسته شود.

XS
SM
MD
LG