لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۵۱

دانشی: شفاخانۀ که هدف قرار گرفت، یک مرکز طالبان بود


واشنگتن پُست

واشنگتن پُست از قول یک مقام قندز نوشته که شفاخانۀ که هدف قرار گرفت، یک مرکز طالبان بود.

به اساس این مقاله، حمدلله دانشی سرپرست ولایت قندز گفته است که جنگجویان طالبان پیش از آن که هدف حمله های هوایی قرار گیرند، از داخل محوطۀ شفاخانه با سلاح های سبک و سنگین تیراندازی می کردند.

این حمله ها، ظاهراً، توسط نیروهای امریکایی رخ داده است.

در ادامه این مقالۀ واشنگتن پست از قول آقای دانشی آمده که گفته است محوطۀ شفاخانۀ داکتران بدون سرحد در قندز یک قرارگاه طالبان بود که از آن به هدف طرحریزی و انجام حملات بر مناطق گوناگون شهر استفاده می شد.

او افزوده است که محوطۀ شفاخانه صد درصد توسط طالبان استفاده می شد.

در ادامه او گفته است که شفاخانه باغ وسیع دارد که در آن طالبان حضور داشتند.

او گفته است تا مدتی تیر اندازی طالبان را تحمل کردند و سپس پاسخ دادند.

واشنگتن پست گفته است که داکتران بدون سرحد گفته است که در جریان منازعه همواره بی طرف بوده است.

به اساس این مقاله، این گروه در بیانیۀ گفته است که دانستن این موضوع مهم است که به اساس قوانین بین المللی هر شخص زخمی که به شفاخانه بستری می شود با هر جانبی که احتمالاً جنگیده بوده باشد، یک غیر محارب پنداشته می شود.

این گروه گفته است که به هر صورت، بمباران یک شفاخانۀ کاملاً فعال هیچگاهی توجیه شدنی نیست.

والستریت ژورنال

روزنامۀ والستریت ژورنال در مورد واکنش سازمان داکتران بدون مرز به حمله های هوایی بر شفاخانۀ تحت مدیریتش در قندز نوشته است.

در آغاز این مقاله آمده است که این موسسۀ خیریه در پی حمله های هوایی کارمندان خود را از شهر قندز بیرون کرده است.

در ادامۀ این مقاله می خوانیم که این اقدام یک روز پس از بمباران هوایی که ظاهراً توسط نیروهای ائتلاف صورت گرفته، اتخاذ شده است.

یک مقام سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر گفته است که ممکن است این حمله های هوایی یک جنایت جنگی محسوب شود.

والستریت ژورنال از قول داکتران بدون مرز نوشته است که در بمباران که برای بیش از یک ساعت ادامه داشت، نوزده تن کشته شده اند.

این موسسه خیریه گفته است که پیش از آن که شفاخانه هدف قرار گیرد، موقعیت دقیق آن را به مقام های امریکایی و افغان اطلاع داده بودند.

به اساس این مقاله، سازمان داکتران بدون مرز بمباران را نقض صریح قانون بین المللی خوانده و خواهان پاسخدهی از جانب نیروهای ناتو و افغان در افغانستان شده است.

در همین مقاله آمده است که بارک اوباما رئیس جمهور ایالات متحدۀ امریکا گفته است که وزارت دفاع کشورش تحقیقات کامل را در مورد این رویداد آغاز کرده است.

اوباما گفته است که پیش از قضاوت قطعی منتظر تکمیل تحقیقات همه جانبه در مورد این رویداد می ماند.

در ادامه این مقاله به بیانیۀ ناتو نیز اشاره شده و آمده است که ممکن است حمله هوایی به یک مرکز صحی در محل خسارت جانبی وارد کرده باشد و این که تحقیقات در مورد حادثه جریان دارد.

XS
SM
MD
LG