لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۱۹ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۱۹

تصرف شهر قندز پروژه استخبارات خارجی است


روزنامه های چاپ امروز کابل بار دیگر در باره دلیل سقوط شهر قندز به دست طالبان مسلح و آینده پروسه صلح حکومت افغانستان تمرکز کرده و مطالبی را به نشر رسانیده اند.

سرنوشت

روزنامه سرنوشت در سرمقاله اش به حمله هوایی نیروهای خارجی بالای یک شفاخانه مربوط به گروه داکتران بدون سرحد تمرکز کرده است.

مقاله نویس نوشته که راه تصفیه قندز از وجود مخالفین مسلح اینست که بالای شهرها بمب پرتاب شود.

در مطلب آمده که این گونه حملات تنها افراد ملکی را هدف قرار داده و زیانمند می سازد و حکومت نباید به حملات هوایی نیروهای خارجی دل بسته کند، بلکه بخاطر تصفیه شهر قندز باید راه های دیگری را در پیش گیرد.

ویسا

روزنامه ویسا در مطلبی نوشته که ناامنی در قندز و سقوط این شهر به دست طالبان یک پروژه استخبارات خارجی بوده است.

در مطلب آمده است: اگر مسوولان محلی معامله گر با دزدان خارجی دست را یکی نمی کردند، شهر قندز هرگز از کنترول دولت خارج نمی شد.

به باور مقاله نویس، یکی از دلایل ناامنی در قندز اینست که این ولایت از لحاظ ستراتیژیک نقطه اتصال افغانستان با آسیای مرکزی و تمام منطقه است.

ویسا هم چنان نوشته که در ناامنی در افغانستان، پاکستان دست دارد و این کشور بخاطر رسیدن به اهداف اش مخالفین مسلح را در نقاط مخلتف افغانستان جابجا کرده است.

در مطلب آمده که پاکستان این کار را بخاطری انجام داده تا حکومت افغانستان را مجبور به پذیرفتن هشت شرط این کشور در ارتباط به گفتگو های صلح بسازد.

انیس

روزنامه انیس در باره آینده روند گفتگو های صلح حکومت افغانستان با مخالفین مسلح مطلبی را نشر کرده است.

در مطلب آمده است، با در نظر داشت حملات اخیر طالبان در افغانستان، دشوار خواهد بود که حکومت این گروه را از راه زور و یا کمک کدام کشور به میز مذاکره حاضر سازد.

مقاله نویس گفته است: در شرایطی که استخبارات منطقه در تلاش تداوم ناامنی در افغانستان استند، یگانه راه تامین امنیت و ثبات در این کشور و رسیدن طرف های درگیر جنگ به اهداف شان، آشتی و انجام گفتگو های صلح است و بس.

جمشیدحبیب زاده

XS
SM
MD
LG