لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۴۶

آلمان می خواهد ماموریت عساکرش در افغانستان تمدید شود


موضوع تصرف شهر قندز از سوی طالبان باز هم در صدر مطالب مربوط به افغانستان در روزنامه های غربی قرار دارد.

دی ویلت

روزنامه دی ویلت چاپ آلمان در شماره اخیر خود می نویسد که بعد از حادثه قندز، آلمان می خواهد که ماموریت عساکر ناتو حد اقل برای یک سال دیگر در افغانستان تمدید شود.

به نوشته روزنامه وزیر دفاع آلمان و مقامات دیگر این کشور می خواهند که در قدم اول در مورد تمدید ماموریت عساکر خود در افغانستان تصمیم بگیرند و در قدم دوم در مجلس بعدی وزرای دفاع ناتو وزیر دفاع این کشور اورزلا فون دیرلین پیشنهاد خواهد کرد که ماموریت حمایت قاطع ناتو در افغانستان نه تنها تمدید گردد، بلکه باید تقویه هم شود.

به نوشته روزنامه آلمانی، قوای این کشور که در مزار شریف مستقر می باشند قرار است در سال 2016 افغانستان را ترک کنند، ولی حوادث اخیر قندز نظر آلمان را تغییر داده است.

روزنامه می نویسد: قندز برای آلمان اهمیت رمزی دارد زیرا قوای این کشور بعد از جنگ جهانی دوم اولین ماموریت خارجی خود را در قندز آغاز کرد.

آلمان در ماموریت تعلیم و تربیه قوای افغان، 860 عسکر دارد که 700 آنها در مزارشریف مستقر اند و بقیه در کابل.

اکانامیست

مجله اکانامیست در شماره اخیر خود به موضوع قندز اشاره نموده و مطلبی را به نشر رسانده است تحت عنوان "سالگرد غم انگیز."

مجله می نویسد: یک روز قبل از سالگرد آغاز کار حکومت وحدت ملی،رییس جمهور اشرف غنی به یک آزمون جدی رو به رو شد. حادثه قندز از یکسو پیروزی تبلیغاتی برای مخالفین مسلح بود و از سوی دیگر به نوشته مجله یک تکان سنگین برای حکومت بی ثبات افغانستان به شمار می رفت.

مجله اکانامیست می افزاید: هر چند سه روز بعد از اشغال قندز توسط طالبان قوای افغان به کمک هوایی امریکا دوباره به قندز داخل شدند، اما سوال های خجالت آور در مورد این حادثه هنوز پاسخ پیدا نکرده اند از جمله این سوال که چگونه یک شهر 300 هزار نفری به این ساده گی بدست مخالفین مسلح افتاد.

به هر حال مجله اکانامیست می نویسد اکنون قوای افغان به پیشروی خود ادامه می دهند و شاید در شهر قندز دست بالا داشته باشند، ولی موضوع مهم اینست که عملیات تصفیه یی در قندز چگونه پیش می رود زیرا ممکن است طالبان در خانه های طرفداران خود پنهان شده باشند و بعد از گذشت زمان دوباره برخیزند و شهر را با تهدید بیشتر رو به رو بسازند.

مجله از قول مقامات نظامی افغان نوشته است که در عملیات حکومت در قندز بین 200 تا 500 مخالف مسلح کشته شده اند که این یک ضربه مهم به آنها به شمار می رود.

XS
SM
MD
LG