لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۱۰

زنان افغان با عنعنات و رسوم نامناسب روبرو اند


نیویارک تایمز

روزنامه نیویارک تایمز در مورد یک زن افغان که در صفوف پولیس افغان کار می کند مقالهء را به نشر رسانده می نویسد:

زنان افغان با عنعنات و رسوم نامناسب در این کشور روبرو اند.

مقالهء روزنامه نیویارک تایمز از حکایت پروینه زن افغان که در صفوف پولیس کار می کند، آغاز می شود که در سال 2013 در نتیجه فیر یازده گلوله از سوی افراد مسلح کشته شد. پروینه از جمله شش پولیس زن بود که در همین سال در افغانستاناز بین رفتند.

مقالهء نیویارک تایمز در ادامه می نویسد، نظریه تشدد علیه زنان نه تنها در میان طالبان، بلکه بخشی از نظریات عمومی جامعه افغان به شمار می رود.

روزنامه نیویارک تایمز در این مقاله می پرسد اکنون که نیرو های خارجی افغانستان را ترک کرده و همزمان با این کمک های مالی آنها کاهش می یابد، رویاروی با غرب و ارزش های آن در افغانستان تا چه حد تغییر آورده و آیا نظریات غربی ها در مورد مقام زن در این جامعه چه حد جا گرفته است؟

مقاله می نویسد، پس از پایان حکومت طالبان در سال 2001 میلادی در افغانستان زنان افغان در سطح بین المللی در یک وضعیت بد قرار داشت. به آموزش و سهولت های صحی دسترسی نداشتند. اما چهارده سال بعد، فرصت های برای پیشرفت زناندر این کشور مساعد شده است.

به نوشتهء روزنامه نیویارک تایمز، حالا هم به زنان افغان که در صفوف پولیس وظیفه اجرا می کنند، به دیدهء خوب نمی نگرند، مردم در مورد شان نادرست فکر می کنند و می گویند که آنها شرم خانواده های شان اند.

به گفتهء روزنامه، به همین دلیل زنانی که کم سواد و یا از لحاظ اقتصادی فقیر اند، به صفوف پولیس می پیوندند.

مقاله در پایان می نویسد، زمانیکه این زنان افغان از سوی همکاران پولیس اش مورد تجاوز جنسی قرار می گیرند، نمی توانند به طور قانونی بر خلاف آنها اقدام کنند. زیرا سیستمی برای چنین شکایاتی وجود ندارد.

والستریت ژورنال

روزنامه والستریت ژورنال در شمارهء اخیر خود یک مقالهء را تحت عنوان: "افغانستان برای بدست آوردن تخصیص مالی پولیس مبارزه می کند"، به نشر رسانده در قسمتی از آن می نویسد:

حکومت افغانستان و حمایت کننده گان بین المللی آن در مورد چگونگی پایان دادن به کنترول اداره انکشافی سازمان ملل متحد یا یو ان دی پی بر تخصیص مالی بحث می کنند که از آن معاشات پولیس افغان پرداخته می شود.

روزنامه والستریت ژورنال می نویسد، این تخصیص که سالانه بالغ بر 500 میلیون دالر می شود و از سوی برنامه انکشافی سازمان ملل متحد تنظیم می گردد، معاشات، امتیازات و دیگر مصارف پولیس ملی را شامل می باشد.

به نوشتهء روزنامه، محمد اشرف غنی رییس جمهور افغانستان از ضرب الاجل شش ماه برای پایان دادن به تنظیم این تخصیص از طریق اداره برنامه های انکشافی سازمان ملل متحد، حمایت کرده است.

این اقدام بخشی از تلاش های گسترده حکومت افغانستان برای کسب کمک های مالی بین المللی مستقماً از طریق بودجه دولتی، به شمار می رود.

روزنامه والستریت ژورنال در ادامه می نویسد، کمک کننده گان بین المللی نگران اند که آیا حکومت افغانستان ظرفیت اداری را دارد تا از پول مالیه پردازان غربی به طور مناسب نظارت کند و آیا برای کسب اطمینان از انتقال شفاف آن زمانی کافی موجود است ؟

روزنامه واستریت ژورنال برای اولین بار در سال 2012 میلادی مقالهء را در مورد نگرانی یک کمیته بین المللی نظارت در مورد تقلب در تدارک و تنظیم نادرست این تخصیص به نشر رساند. روزنامه می نویسد، در آن زمان امداد گران مهم از کمک ده ها میلیون دالر به این تخصیص، خوداری کردند که ملل متحد را واداشت در این مورد تحقیق کند.

به نوشتهء روزنامه مسوول اداره برنامه های انکشافی سازمان ملل متحد در امور آسیا و آسیا پاسفیک می گوید، این اداره حاضر است تدابیر گستردهء را در ارتباط به حسابدهی و نظارت از تخصیص، افزایش دهد.

یک جنرال امریکایی بنام توود سمونیت که انتقال امنیتی را به نیروها به رهبری امریکا در افغانستان به عهده دارد، می گوید:

" رییس جمهور افغانستان با سفرای کشورهای غربی در کابل برای تعیین آینده این تخصیص در هفتهء های آینده باهم ملاقات می کنند. "

XS
SM
MD
LG