لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۳۳

انعکاس مطالب مربوط به افغانستان در برخی از روزنامه های جهان!


بسیاری از روزنامه های جهان مطالبی را در مورد تصویب توافقنامه های امنیتی با امریکا و ناتو از سوی ولسی جرگه افغانستان و وضعیت امنیتی این کشور نشر کرده اند.

ایکانومیک تایمز

روزنامه ایکانومیک تایمز چاپ هند در شماره دیروز اش نوشته است که تصویب توافقنامه امنیتی میان کابل و واشنگتن از سوی ولسی جرگه افغانستان زمینه حضور قوای خارجی را پس از سال جاری میلادی در این کشور فراهم می کند.

روزنامه نوشته است که ولسی جرگه دیروز در یک نشست فوق العاده توافقنامه امنیتی با ناتو را نیز تصویب کرد.

این روزنامه هندی می نویسد که به اساس این توافقنامه ها به حدود 12 هزار سرباز خارجی زمینه مساعد می شود که برای حمایت از نیرو های افغان در این کشور باقی مانند.

روزنامه ایکانومیک تایمز در اخیر نوشته است که این توافقنامه ها در حالی مورد تایید ولسی جرگه افغانستان قرار گرفت که بارک اوباما رییس جمهور امریکا رهنمود های تازه برای نظامیان امریکایی را تصویب کرده که بر مبنای آن قوای امریکایی سال آینده تنها با اعضای شبکه القاعده نه بلکه با جنگجویان طالب نیز می توانند بجنگند.

به نوشته این روزنامه، این تصمیم آقای اوباما به این معنی است که اردوی امریکا می تواند در صورت نیاز حمایت هوایی را برای نیرو های افغان فراهم کند.

واشنگتن پوست

روزنامه واشنگتن پوست چاپ امریکا در شماره دیروز خود یک مطلبی را در مورد ماموریت جنگی امریکا در برابر طالبان مسلح در افغانستان نشر کرده است و در آن نظریات برخی از نظامیان افغان را نیز جای داده است.

تورن جنرال عبدالحمید حمید قوماندان عمومی قول اردوی 205 اتل در جنوب افغانستان به این روزنامه گفته است، قوای هوایی ما به اندازهکافی قوی نیست که بتواند از تمام قطعات پیاده حمایت کند.

روزنامه واشنگتن پوست می نویسد که این قوماندان اردوی ملی مانند بسیاری از افغان های دیگر یک مساله را ابراز می کند و آن هم اینکه اگر حمایت بهتر هوایی نداشته باشیم، دشمن از کوه ها بالای قوای امنیتی با استفاده از سلاح سنگین حمله می کند و موضع های آنان را تخریب می نماید.

این قوماندان اردوی ملی به واشنگتن پوست هم چنان گفته است، " اگر از کمک خارجی ها برخورد دار باشیم، بیشتر قوی می شویم و این احساس را می دهد که می توانیم دشمن را شکست بدهیم."

نیویارک تایمز

نیویارک تایمز روزنامه دیگر چاپ امریکا مطلبی دارد در مورد افزایش نا امنی ها در ولایت کاپیسا.

روزنامه بر وضعیت ولسوالی تگاب تمرکز کرده که گفته می شود طالبان مسلح کنترول بخش های زیاد این ولسوالی را در دست دارند.

نیویارک تایمز می نویسد که سربازان افغان مستقر در ولسوالی تگاب همه روزه پس از ساعت نه صبح به اجازه طالبان می توانند به بازار بروند و آن هم به شرط که اسلحه با خود نداشته باشند.

روزنامه می نویسد که وضعیت در ولایت کاپیسا به یک مشکل عمده برای حکومت رییس جمهور اشرف غنی مبدل شده است.

به نوشته نیویارک تایمز، بنابر عدم حضور قوای خارجی و یا هم نبود حمایت هوایی آنها، قابلیت نیرو های افغان در ولسوالی تگاب و بسیاری از مناطق دیگر افغانستان زیر سوال قرار گرفته است.

این روزنامه نوشته است که بسیاری ها به این مساله به عنوان یک نشانه قابل نگرانی در سال های آینده می نگرند.

XS
SM
MD
LG