لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۰۱

انیس: احمدزی، کمپنی های چینایی را برای سرمایه گذاری تشویق کرد


سفر رییس جمهور اشرف غنی احمدزی به چین در صدر مطالب روزنامه های چاپ امروز کابل به چشم می خورد.

هیواد

روزنامه دولتی هیواد، به نقل از رییس جمهور احمدزی می نویسد که گسترش روابط با چین از اولویت های بزرگ حکومت افغانستان است.

در ادامه مطلب آمده، افغانستان تلاش می کند، که به پل اتصالی اقتصادی منطقه در بیست سال آینده تبدیل شود و از طریق گذرگاه زواخان با چین رابطه مستقیم برقرار نماید.

این روزنامه به نقل از شی جین پنگ رییس جمهور چین نوشته که گفته است، حکومتش می خواهد، به منظور ایجاد فضای اعتماد بیشتر میان افغانستان و پاکستان نقش اش را ایفا نماید.

در سرمقاله روزنامه هیواد آمده که آغاز همکاری جدید میان کابل و پیکنگ را به فال نیک گرفته، انتظار می رود که چین در رابطه به تامین صلح، ثبات، امنیت و پیشرفتی افغانستان همکاری همه جانبه نماید.

انیس

روزنامه دولتی انیس می نویسد، رییس جمهور، کمپنی های چینایی را برای سرمایه گذاری در افغانستان تشویق کرده است.

روزنامه سرنوشت به نقل از رییس جمهور احمدزی نوشته، چین میتواند افغانستان را به مرکز صنعت معادن تبدیل کند و ما می خواهیم دوست و شریک ستراتیژیک چین باشیم.

سرنوشت

سرنوشت در سرمقاله اش پرسشی را مطرح کرده که چین چگونه پاکستان را تشویق به تامین صلح در افغانستان خواهد کرد؟

در ادامه سرمقاله آمده، افغانستان باید ثابت سازد که ما به چین و چین به ما نیاز دارد و به همین گونه چین به پاکستان و پاکستان به چین نیاز دارد.

به باور نویسنده ایجاد یک چنین مثلثی میتواند تامین صلح و امنیت را تضمین نماید.

محور

در همین حال روزنامه محور در سرمقاله اش نوشته که چین تاثیرات خاص سیاسی، اقتصادی و امنیتی در منطقه دارد، از اینرو دوام دوستی حکومت افغانستان می تواند موثر ثابت شود.

سرمقاله نویس بدین باور است، در صورتی که چین به ادامه روابط استراتیژیک اش، با افغانستان رابطه دوستی را نیز تقویت نماید، این یک مثال خوب تضمین آینده روشن افغانستان خواهد بود.

ویدا بره کی

XS
SM
MD
LG