لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۰۸

آرمان ملی: مردم از ایجاد حکومت وحدت ملی استقبال کرده اند


تمامی روزنامه های چاپ امروز کابل به امضای توافقنامه ایجاد حکومت وحدت ملی و اعلان رییس جمهور جدید افغانستان از سوی کمیسیون مستقل انتخابات پرداخته و مطالب را به نشر رسانیده اند.

در صفحه نخست اکثر این روزنامه ها با خط درشت نوشته شده که اشرف غنی احمدزی رییس جمهور افغانستان شد.

روزنامه غیر دولتی سرنوشت در مطلبی به نقل از تیم اصلاحات و همگرایی نوشته که رییس جمهور جدید افغانستان دوشنبه هفته آینده سوگند وفاداری یاد خواهد کرد.

در مطلب گفته شده که مراسم تحلیف رییس جمهور جدید افغانستان با شکوه برگزار می شود و در آن مهمانان داخلی و خارجی اشتراک خواهند کرد.

در سرمقاله همین روزنامه پرسیده شده که حکومت جدید چه خواهد کرد؟

در ادامه این مطلب نوشته که مردم از اشرف غنی احمدزی و عبدالله عبدالله فاصله گرفته اند.

سرمقاله نویس پیشنهاد کرده که رییس جمهور جدید و رییس اجرایی آن باید گام های مثبتی را بر دارند تا سبب کسب اعتماد دوباره مردم بالای شان شود.

به باور سرنوشت، مردم تمامی بی قانونی ها را تحمل کرده اند، اما هرگز حکومت فاسد و غیر فعال را نخواهند پذیرفت.

در این حال روزنامه آرمان ملی در سرمقاله اش گفته که مردم از ایجاد حکومت وحدت ملی در افغانستان استقبال کرده اند.

مقاله نویس به نقل از یان کوبیش نماینده خاص سازمان ملل در افغانستان نوشته که موافقتنامه حکومت وحدت ملی باید به طور درست اجرا گردد.

روزنامه محور نوشته که با در نظرداشت تقسیم مساویانه قدرت، دوام حکومت وحدت ملی با خطر روبرو می باشد.

در ادامه مطلب آمده است که به اساس توافق امضا شده در باره صلاحیت های بسیاری از مقامات در حکومت وحدت ملی وضاحت داده نشده است و احتمال می رود که رییس اجرایی در همچون تصمیم گیری ها مداخله داشته باشد.

روزنامه ویسا در سرمقاله اش نوشته که امضای موافقتنامه ایجاد حکومت وحدت ملی در افغانستان با عکس العمل های داخلی و خارجی روبرو شده است.

در مطلب آمده است که امریکا، ناتو، بریتانیا، پاکستان، و ملل متحد از امضای موافقتنامه ایجاد حکومت وحدت ملی استقبال کرده اند.

روزنامه ویسا به نقل از تحلیلگران نوشته که حکومت وحدت ملی با مخالفت ها و تضاد های روبرو است و ممکن سبب ادامه مشکلات در افغانستان شود.

در این حال روزنامه دولتی انیس نوشته که توافق بر سر ایجاد حکومت وحدت ملی در افغانستان، مردم را از سردرگمی و انتظار بیرون کرد.

جمشید حبیب زاده

XS
SM
MD
LG