لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۰۷

روزنامه های غربی در مورد هشدار تیم اصلاحات و همگرایی نوشته اند


عطا محمد نور والی بلخ
عطا محمد نور والی بلخ

لاس آنجلس تایمز

روز نامه لاس آنجلس تایمز چاپ امریکا مطلبء را در مورد هشدار اخیر تیم اصلاحات و همگرایی برای کناره گیری از پروسه سیاسی و تخنیکی انتخابات نوشته که در بخش از آن آمده است:

هشدار تیم اصلاحات و همگرایی به رهبری عبدالله عبدالله بروز دو شنبه چهارمین و احتمالاً آخرین هشدار این تیم برای کناره گیری از این روند است.

به نوشته روزنامه این هشدار از هشدار های قبلی متفاوت است زیرا تهدید اخیر بعد از آنکه هر دو تیم انتخاباتی روی ایجاد یک حکومت وحدت ملی با هم به توافق رسیدند به میان آمد.

لاس آنجلس تایمز می افزاید، قبلاً کاندیدان ریاست جمهوری افغانستان بر سر تقسیم قدرت نیز با هم توافق نموده بودند اما هشدار عبدالله مبنی بر کناره گیری از روند انتخابات تغییر جدی را در موقف تیم اصلاحات و همگرایی را نشان میدهد.

روزنامه در ادامه به نقل از مسلم سادات یک عضو تیم عبدالله عبدالله نوشته که گفته است، بدون چند مورد که آن هم به کاندیدان ربط دارد دیگر بالای تمام موارد توافق صورت گرفته و پروسه سیاسی بطور منظم پیش می رود.

لانس آنجلس تایمز می نویسد، هشدار عبدالله عبدالله مبنی بر کناره گیری از پروسه سیاسی انتخابات نشان میدهد که نظریات مختلف در تیم اصلاحات و همگرایی وجود داشته و در میان اعضای این تیم درز به وجود آمده است.

روزنامه به نقل از یک منبع که از گرفتن نامش خود داری کرده نوشته است، در میان تیم اصلاحات و همگرایی از همه بیشتر حاجی محمد محقق و عطا محمد نور والی بلخ اشخاص قاطع و جدی پنداشته می شوند.

نور قبلاً نیز هشدار داده بود در صورتی که عبدالله عبدالله برنده انتخابات ریاست جمهوری اعلان نشود تنش های گسترده را براه می اندازند.

لانس آنجلس تایمز نوشته، عطا محمد نور گفته است، ادارات ملی و بین المللی مسوول هر نوع عواقب در افغانستان خواهد بود.

روزنامه می گوید، مقام های افغان امیدوار اند که این تنش ها تا قبل از برگزاری جلسه سران ناتو که قرار است در چهارم سپتامبر در ویلیز بریتانیا برگزار شود خاتمه یابد.

اما با آن هم تعیین رییس جمهور جدید افغانستان تا آنزمان ممکن نبوده از همین رو بسم الله محمدی وزیر دفاع افغانستان در این جلسه شرکت خواهد کرد.

تایمز

روزنامه تایمز در شماره اخیرش نوشته، ایالات متحده امریکا در سال 2001 میلادی پس از حملات یازدهم سپتامبر یک جنگ کوتاه مدت را در افغانستان آغاز کرد که بعداً این جنگ اهداف وسیع تر، مصارف گزافتر، قربانی بیشتری عساکر را همراه داشت.

به باور روزنامه در حال حاضر که قرار است رییس جمهور اوباما جنگ را علیه گروه تندرو دولت اسلامی در سوریه آغاز کند باید این همه در نظر گرفته شود.

تایمز در ادامه می نویسد، جان مککین و لیندزی گراهام سناتوران جمهوری خواه امریکا نامهء را به نیویارک تامیز فرستاده که در آن خواهان تشدید حملات علیه گروه دولت اسلامی در سوریه شده اند.

در این نامه آمده است که ممکن اقدامات امریکا علیه گروه دولت اسلامی همانند اقدامات این کشور در سال 2001 میلادی در افغانستان باشد که امریکا با تعداد محدود از عساکرش با همکاری نیرو های منطقوی و حملات هوایی و نظامی اردوی از بنیادگرایان را از بین برد.

XS
SM
MD
LG