لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۰۲

"کاندیدان کم حوصله پشتاز، خود شمارش رای شان را آغاز کرده اند"


روزنامه های غربی مقالاتی را در باره انتخابات روز شنبه ریاست جمهوری و شورای های ولایتی افغانستان به نشر رسانده اند.


واشنگتن پست

روزنامه واشنگتن پست در یک مقاله تحت عنوان: "کاندیدان کم حوصله پشتاز، خود شمارش رای شان را آغاز کرده اند" به نشر رسانده می نویسد:

در افغانستان کوهستانی که آرای مردم با دست شمرده شده و به نتایج انتخابات به شک دیده می شود، کاندیدان ریاست جمهوری اعلان نتایج انتخابات را انتظار نکشیده و خود به شمارش رای شان می پردازند.

واشنگتن پست می نویسد، از روز شنبه به این سو، که انتخابات ریاست جمهوری و شورای های ولایتی برگزار شده، هزاران داوطلب کاندیدان در نقاط مختلف افغانستان به مراکز رایدهی رفته از فهرست های رای که در دیوارهای مساجد و مکاتب نصب شده اند، نتایج را جمع آوری می کنند.

روزنامه واشنگتن پست در ادامه می نویسد، نتایج مقدماتی که از عدهء از کاندیدان پیشتاز در رسانه های اجتماعی نشر می شوند، نشان می دهند که داکتر اشرف غنی احمد زی و داکتر عبدالله عبدالله در این رقابت با هم نزدیک روان اند.

اما به گفتهء روز نامه نشر این نتایج در رسانه ها اجتماعی، سایر کاندیدان را خشمگین ساخته است.

روزنامه واشنگتن پست می نویسد، صندوق های رای از ولایات به سوی مرکز فرستاده می شوند و نتایج رسمی انتخابات به زودی اعلان خواهد شد.

روزنامه می نویسد، کمیسیون مستقل انتخابات می گوید، نتایج قسمی شمارش آرا را در همین هفته اعلان می کند و کاندیدان تا آن زمان باید از اعلان نتایج و پیشبینی های شان به طور خود سرانه خوداری کنند.


گاردین

روزنامه گاردین چاپ بریتانیا در یک مقاله پیشبینی می کند که انتخابات ریاست جمهوری افغانستان به دور دوم می رود. روزنامه می نویسد:

شمارشی رای انتخابات ریاست جمهوری و شورای های ولایتی روز شنبه افغانستان آغاز شده و در طی چند هفته این پروسه تکمیل می شود.

از نتایج پیش از وقت معلوم می شود که در این انتخابات رقابت انتخاباتی بین دو وزیر سابق افغانستان ممکن به دور دوم رود.

گاردین می نویسد، رایدهندگان انتخابات افغانستان تهدید طالبان را مدنظر نگرفته و به طور بی سابقهء در انتخابات روز شنبه افغانستان اشتراک کردند.

دیپلوماتان و ناظران از کاندیدان ریاست جمهوری افغانستان خواسته اند که به اعتماد افغانان بر دیموکراسی جوان احترام بگذارند و به کارکنان انتخابات اجازه دهند تا نتایج را جمع آوری کرده و به شکایات انتخاباتی گوش دهند.

روزنامه گاردین در این مقاله از یان کوبش نماینده خاص سازمان ملل متحد برای افغانستان نقل کرده می نویسد، اعلان نتایج پیش از وقت از سوی کاندیدان به پروسه تاریخی انتقال قدرت سیاسی و به کرکتر منطقوی و دیموکراتیک آن صدمه وارد می کند.
XS
SM
MD
LG