لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۲۸ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۱۱

گاردین: طالبان در این اواخر حملات شان را افزایش داده اند


گاردین
روزنامهء بریتانیایی گاردین در مورد حمله بر نیرو های اردوی افغانستان در کنر نوشته است، حملهء که در آن حداقل بیست سرباز افغان کشته و هشت تن دیگر شان اسیر شدند و طالبان هم مسوولیت اش را گرفتند.

در ادامهء این مقاله آمده است که طالبان درین آخر ها به هدف سود بردن از مسالهء خروج نیرو های بین المللی در پایان 2014 از افغانستان حملات شان را افزایش داده اند.

مقاله با اشاره به افزایش تلفات نیرو های اردوی ملی افغانستان، ذکر کرده که از آغاز امسال تاکنون هشت و چهار سرباز افغان کشته شده اند.

در همین مقاله که در روزنامه گاردین چاپ شده نیز آمده است که یک سخنگوی طالبان گفته است که این گروه میانجیگری با ایالات متحدهء امریکا را در مورد رهایی یک سرباز امریکایی به حال تعلیق در آورده است.

قبلاً گزارش شده بود که قرار است باو برگدال سرباز امریکایی که از تقریباً پنج سال نزد طالبان اسیر است، در بدل رهایی پنج تن از افراد ارشد گروه طالبان که در گوانتانامو زندانی استند، رها ساخته شود.

واشنگتن پست
در مقالهء که در روزنامه امریکایی واشنگتن پست چاپ شده نیز به همین موضوع پرداخته شده است.

درین مقاله آمده که پوسته های کوچک اردوی افغانستان در جنوب و شرق این کشور همواره در برابر حمله های بزرگ طالبان آسیب پذیر استند، مخصوصاً که نیرو های امریکایی حضور شان را درین مناطق کاهش داده اند.

در ادامه این مقاله آمده است که معمولاً فصل زمستان در افغانستان نسبتاً آرام است، چون در زمستان رهبران طالبان به پاکستان بر می گردند. اما، مقاله نویس می گوید که امسال به نظر می آید که شورشیان به خاطر مختل ساختن انتخابات ریاست جمهوری شانزدهم ماه حمل حملات شان را افزایش داده اند.

روزنامه یو اس ای تو دی، نوشته است که چگونه می شود در افغانستان از تکرار شکست شوروی جلوگیری کرد.

جنرال جان آلن قوماندان پیشین ایالات متحدهء امریکا به روزنامه گفته است که می شود از تحقیق در مورد جنگ شوروی درس عبرت گرفته شود.

جان آلن که پارسال تقاعد کرد گفته است که پس از تحقیق درین مورد، پیشنهاد های خود را با رییس جمهور امریکا و قوماندانان ارشد این کشور به اشتراک گذاشته است.

در ادامه این مقاله آمده که جان آلن گفته است حکومت افغانستان و نیرو های امنیتی این کشور علاوه بر مشکلات در مورد کمک درازمدت نظامی و مالی جامعه جهانی با بقای شان نیز با معضلات رو به رو استند.

به گفتهء جنرال آلن شوروی اول نیروهایش را از افغانستان بیرون کرد، سپس مشاورانش را و بعد هم کمک های خود را با نیرو های افغان قطع کرد و این همه به کار حکومت وقت افغانستان نقطهء پایان گذاشت.
XS
SM
MD
LG