لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۲۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۳۴

خوشبینی ها در مورد آینده زنان افغانستان


هافینگتن پست
نشریهء هافینگتن پست مقالهء سمیرا حمیدی را چاپ کرده که می گوید در مورد آینده زنان در افغانستان خوشبین است.

حمیدی از بریتانیا ماستری اش را گرفته و از فعالان حقوق زن در کابل است.

حمیدی نوشته که پس از یک سال زندگی در بریتانیا، چند ماه قبل به افغانستان برگشت و در اولین نگاه ازدحام در جاده ها و پروژه های ساختمانی در شهر برایش یک تغییر بود.

در ادامهء این مقاله حمیدی نوشته که تفاوت میان واقعیت زندگی زنان با آن چی که در مورد آنان در رسانه های خارجی بازتاب داده می شود، او را متعجب ساخته است.

حمیدی افزوده که رسانه های خارجی بیشتر مایل اند که به غم ها، ناکامی ها و چهره های افسرده و قربانی شدهء زنان افغان بپردازند.

حمیدی به این باور است که هر چند افغانستان راه درازی در پیش رو دارد، اما زنان در چند سال گذشته دست آوردهای بزرگ را حاصل کرده اند: میلیون ها دختر به مکتب می روند و زنان هم در بخش های مختلف مشغول کار هستند.

در ادامهء مقاله آمده که این یک واقعیت است که زنان هنوز هم نتوانسته اند که به همه آرزوها و آرمان های شان دست یابند که به باور نویسنده عنعنات اجتماعی و فرهنگی از علت های آن پنداشته می شود.

حمیدی می گوید که زندگی در 34 ولایت افغانستان متفاوت است.

بسیاری از زنان در کابل و دیگر شهر های بزرگ افغانستان درس می خوانند و کار می کنند، اما در بخش های دیگر افغانستان زنان در خانه های شان پنهان هستند و به نوشته حمیدی چهره های شان را حتی از اقارب مرد شان می پوشانند.

در ادامه این مقاله آمده است که با وجود موارد خشونت علیه زنان، نشانه های امیدوار کنندهء در مورد آینده زنان به چشم می خورند به گونه مثال در مورد خشونت علیه زنان بحث می شود و به این ترتیب در مورد ادامهء پیشرفت های موجود در بخش زنان خوشبینی موجود است.


دیپلومات
نشریهء دیپلومات نوشتهء جمیل دانش یک جوان دیگر را نشر کرده است. دانش هم در مورد آینده افغانستان ابراز امیدواری کرده است.

او نوشته که ظرف کمتر از شش ماه آینده افغانستان به حساس ترین مرحلهء خود نزدیک می شود و به باور دانش قدرت سیاسی از یک حکومت منتخب به طور مسالمت آمیز به یک رهبری جدید انتقال خواهد کرد.

به باور نویسنده این مقاله موفق بودن انتخابات آینده برای دوام موفقیت افغانستان پس از سال 2014 میلادی مهم پنداشته می شود و همچنین ناکامی در انتخابات آینده این کشور را به عقب می گرداند.

در ادامهء این مقاله آمده است که گرفتن نتیجهء مثبت آسان هم نیست و به حمایت دو گروه مهم بستگی دارد:
یکی نسل جوان افغانستان است که با نتیجه و پیامد انتخابات آینده زندگی می کنند و و دیگرش هم جامعهء جهانی است که ظرف بیش از یک دهه در افغانستان زیاد سرمایه گذاری کرده است.
XS
SM
MD
LG