لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۴۳

بازتاب مسایل کنفرانس توکیو در روزنامه های افغانستان


روزنامه های چاپ امروز کابل بیشتر روی کنفرانس توکیو که قرار است فردا در چاپان برگزار گردد، و کمک های جامعه جهانی در این کنفرانس، بحث نموده اند.

ویسا
روزنامه غیر دولتی ویسا نوشته است که در کنفرانس توکیو جامعه جهانی کمک های مالی شان را به افغانستان از سال 2015 الی 2024 میلادی که دوره تحول نامیده می شود، اعلام می نمایند.

این روزنامه نوشته است که در این نشست امکان دارد کشور های کمک کننده به افغانستان بیش از 15 میلیاد دالر امریکایی را وعده نماید.
اما در عین حال ویسا نوشته است که در این کنفرانس حکومت افغانستان نیز یک سلسله تعهدات را باید به جامعه جهانی بسپارد.

به گفته این روزنامه مبارزه با فساد اداری، حکومت داری خوب و اصلاح در ادارت عدلی و قضایی کشور شرایط اند که باید حکومت افغانستان در کنفرانس توکیو آن را تعهد نماید.

همچنان روزنامه نوشته است که در این کنفرانس میان افغانستان و جامعه جهانی یک سند حساب دهی دو طرفه امضا می گردد.

خدمتگار
روزنامه غیر دولتی خدمتگار امضاء سند حسابدهی میان حکومت افغانستان و جامعه جهانی را مهم دانسته و نوشته است که جامعه جهانی از حکومتی افغانستان باید ضمنانت قوی را به خاطر مبارزه جدی در قسمت فساد اداری بگیرد.

این روزنامه نوشته است که مقام های بلند پایه حکومت افغانستان در حالی با امید های جدید به کنفرانس توکیو می روند که طی چند سال گذشته هیچ یک از مقام های حکومت در پیوند به فساد اداری شناسایی و محاکمه نشده اند.

خدمتگار همچنان نوشته است که پالیسی حکومت افغانستان با باج گیری و فساد اداری همراه است و کمک های که طی ده سال گذشته به این کشور صورت گرفته در همین راه ها به مصرف رسیده است.

سرنوشت
روزنامهء غیر دولتی سرنوشت همچنان نوشته است همان قدر که جلب کمک ها برای افغانستان در کنفرانس توکیو مهم است، بیشتر از آن چگونگی مصارف این کمک ها مهمتر می باشد.

این روزنامه نوشته است که طی ده سال گذشته میلیارد ها دالر به افغانستان کمک شده است اما از این پول به صورت درست آن در قسمت بازسازی و انکشاف افغانستان استفاده نشده است.

نویسده روزنامه همچنان نوشته است که طی ده سال گذشته بیشتر کمک های که به افغانستان آمده است به اساس نیازمندی این کشور به مصرف نرسیده، بلکه به خواست کشور های کمک کننده به مصرف رسیده است.

به باور نویسنده، این امر سبب شده است که بیشتر کمک های جامعه جهانی به راه درست آن به مصرف نرسد و مشکلات افغانستان بر جایش باقی بماند.

سرنوشت پیشنهاد کرده است که نباید این اشتباه دوباره تکرار شود و تلاش صورت گیرد که از مصرف بی جای این پول ها جلوگیری به عمل آید.

انیس
روزنامه دولتی انیس روی برگزاری کنفرانس توکیو بحث نموده و نوشته است که در این کنفرانس میان افغانستان و جامعه جهانی روی ایجاد یک میکانیزم جدید بحث می شود.

انیس در عین حال نوشته است که کمک های جدید جامعه جهانی که در توکیو صورت می گیرد نباید فقط روی کاغذ باقی باشد بلکه روی عملی کردن آن نیز گام های مهم برداشته شود.
XS
SM
MD
LG