لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۲۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۴۰

ایران به حق حاکمیت ملی افغانستان بی احترامی می کند


شماری از روزنامه های چاپ امروز کابل در مورد سخنان معاون لوی درستیز ایران و آنچه مداخلهء ایران در امور افغانستان خوانده شده، تبصره هایی را به نشر رسانده اند.


ملی باور
روزنامهء ملی باور از دولت افغانستان انتقاد کرده و نوشته است، با وجود مداخلهء ایران در امور افغانستان، دولتمردان افغان بر ایران اعتماد دارند.

به نوشتهء روزنامه، دولت افغانستان گاهی تفاهمنامهء کلتوری و گاهی هم تفاهمنامهء اقتصادی با ایران امضا می کند. روزنامه در ادامه می نویسد، ایران نمی خواهد افغانستان در بخش های کلتوری و اقتصادی پیشرفت کند.

روزنامه با اشاره به سخنان تازهء معاون لوی درستیز ایران در مورد نیروهای امریکایی مستقر در افغانستان نوشته است، دولتمردان ایران باید در داخل ایران با امریکا دشمنی کنند.

به نوشتهء روزنامه، جنرال مسعود جزایری گفته است، افغان ها باید برای خروج نیروهای امریکایی از افغانستان از قوه کار بگیرند.

روزنامه کمک هایی را که ایران با افغانستان انجام داده، زهراگین توصیف کرده است. روزنامه می نویسد، ایران این کمک ها را بیشتر برای دست یافتن به اهداف اش در افغانستان انجام داده است.


محور
روزنامهء محور به سرمایه گذاری ایران روی برخی از حلقات در افغانستان توجه کرده است.

به نوشتهء روزنامه، ایران رهبران برخی از گروه ها را پولدار ساخته و با آنان با در نظر داشت مسایل قومی، زبانی، فرهنگی و مذهبی کمک می کند.

روزنامه به اظهارات معاون لوی درستیز ایران نیز اشاره کرده است.

روزنامه می نویسد، جنرال جزایری گفته است، یک گروه جدید بر ضد امریکا در افغانستان بوجود خواهد آمد.

روزنامه نوشته است، هرچند تا هنوز به طور مشخص معلوم نیست که این گروه متشکل از کی ها خواهد بود، اما به نوشتهء روزنامه، به نظر می رسد، که ایران یکبار دیگر روی کدام گروه سابق جنگی سرمایه گذاری کرده است.

روزنامه می نویسد، اگر آنچه را معاون لوی درستیز ایران گفته موضع رسمی حکومت ایران باشد، در آنصورت حکومت افغانستان نیاز دارد تا به نوشتهء روزنامه روابط اش با همسایهء دشمن را مورد تجدید نظر قرار بدهد.


هیواد
روزنامهء دولتی هیواد نیز از اظهارات جنرال مسعود جزایری انتقاد کرده و نوشته است، این مقام ایران باید سخنان اش را پس بگیرد.

روزنامه می نویسد، در نشست سه جانبهء رهبران افغانستان، ایران و پاکستان در اسلام آباد، سه رهبر روی عدم مداخله در امور یکدیگر توافق کردند.

به نوشتهء روزنامه، نشانه هایی وجود دارند که ایران این وعده اش را فراموش کرده است.

روزنامه ایران را متهم کرده است که به حق حاکمیت ملی افغانستان بی احترامی می کند.

روزنامه می نویسد، که جواسیس ایرانی و افغانی ایران در افغانستان کوشش می کنند، تا از تحولات اخیر در افغانستان و احساسات پاک مردم این کشور سوء استفاده کنند.


ویسا
روزنامهء ویسا آنچه را بی تفاوتی حلقات سیاسی و دولتی افغان در برابر مداخلات ایران در امور افغانستان خوانده، قابل تقبیح توصیف کرده است.

روزنامه نوشته است، اگر افغانها در اعتراض به این مداخلات یک صدا به پا بی ایستند، هیچ ایرانی و پاکستانی جرئت نخواهند کرد تا برای بدبخت ساختن مردم افغانستان تلاش کنند.
XS
SM
MD
LG