لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۳۶

رنج و مصیبت در زنده گی افغان ها 30 درصد افزایش یافته است


وال ستریت ژورنال
روزنامه وال ستریت ژورنال در شماره روز دوشنبه خود در مورد لویه جرگه افغانستان، مقالهء را نشر کرده است.

به نوشته روزنامه، طالبان مسلح روز یکشنبه ادعا کردند که پلان امنیتی لویه جرگه را که در آن در حدود دو هزار تن از نماینده گان مردم، شخصیت های سیاسی و جهادی شرکت خواهند کرد، به دست آورده اند.

حکومت افغانستان این ادعای طالبان را در مورد دست یابی به پلان امنیتی لویه جرگه رد کرده است. وال ستریت ژورنال می نویسد: این اقدام طالبان، جزء از تهدید ها بخاطر دلسرد ساختن شرکت کننده های لویه جرگه به حساب می آید.

طالبان همچنان نامه های تهدید آمیزی به بزرگان قومی در سرتاسر کشور فرستاده و با لحن هشدار آمیز گفته اند: کسی نباید در لویه جرگه شرکت کند اما اگر اشتراک نماید، کشته خواهد شد.

روزنامه سخنان صدیق صدیقی سخنگوی وزارت داخله افغانستان را نقل کرده که گفته است: این یک تلاش دیگر از جنگ روانی طالبان است تا لویه جرگه را اخلال کنند. اما به گفته او طالبان نخواهند توانست تا این جرگه را با مشکل روبرو سازند.

وال ستریت ژورنال می نویسد: حامد کرزی به روز شنبه تمامی آوازه ها را در مورد لغو و یا هم تاخیر لویه جرگه رد کرد.

به نقل از روزنامه، آوازه ها بخاطری پخش شده بود که گفته می شود پیشرفت های در مورد گفتگو ها با امریکا صورت گرفته است. رییس جمهور کرزی این شایعات را رد کرده و اعلان کرد که لویه جرگه فردا چهارشنبه در کابل آغاز خواهد شد.


گال اپ
نشریه انترنتی گال اپ یک سروی را در باره افغانستان نشر کرده که در آغاز آن می نویسد: در سال 2011 میلادی، در مقایسه با پارسال، رنج و مصیبت در زنده گی افغان ها، سی درصد افزایش یافته است. در سال 2010 میلادی این ارقام بیست و سه درصد بود.

تعداد افغان های که می گویند: کیفیت زنده گی شان به اندازه کافی خوب است، چهار درصد کاهش یافته در حالی که در سال 2010 میلادی، این ارقام دوازده در صد بود.

به باور نشریه، کاهش این فیصدی دست آورد های ثابت را نقش بر آب ساخته که از سال 2008 میلادی در افغانستان حاصل شده است.

نشریه گال اپ این نظر سنجی را در سطح جهانی به سه بخش تقسیم کرده است.

نخست گروهی که در زنده گی خود از خوشی و رونق برخوردار اند. دوم کسانی که که برای داشتن زنده گی خوب مصروف مبارزه هستند و گروه سومی آن افرادی که در زنده گی خود با رنج و مصیبت روبرو اند.

افغان ها در این نظرسنجی نسبت به کشور های همسایه خود در باره زنده گی رای خیلی منفی داده اند.

به نوشته نشریه، تعدادی کسانی که در ایران رنج می برند، در سال 2008 میلادی 14 درصد بود اما امسال این ارقام به بیست و شش در صد رسیده است.

اما در افغانستان تعداد کسانی که از زنده گی خوش و پر رونق برخوردار اند، پنج مرتبه نسبت به ایران کمتر است. در ایران این تعداد بیست در صد جامعه را تشکیل می دهد.

این سروی در افغانستان در ماه های اپریل و می امسال، زمانی که گراف خشونت ها خیلی بلند بود، انجام شده است.

بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، در این مدت، خشونت های افغانستان در مقایسه با پارسال، پنجاه و یک درصد افزایش یافته است.

با توجه به افزایش خشونت ها، افغان ها خود را در برخی موارد مصئون احساس می کنند. بیست و نه درصد افغان ها در این سروی گفته اند که زمانی در جریان شب گشت و گذار می کنند، خود را مصئون و مطمین احساس می کنند. در حالی که این ارقام در سال 2010 میلادی هشت درصد بود.

در جریان امسال همچنان گراف بیکاری افغان ها در سطح جهان بلندترین همه کشور هاست که به پانزده در صد می رسد.

به نوشته نشریه گال اپ، از سال 2010 میلادی این وضیعت تغییری نکرده اما در سال 2009 اندازه بیکاری در افغانستان بین پنج تا نه در صد بود.
XS
SM
MD
LG