لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۳۸

«جنگ افغانستان در حقیقت جنگ رای و جنگ انتخابات خواهد بود»


اکثر روزنامه های غربی در شماره های اخیر خود در مورد برنامه رییس جمهور اوبا برای کاهش عساکر امریکا از افغانستان مطالبی به نشر رسانده و این موضوع را از زاویه های مختلف مورد بررسی قرار داده اند.

روزنامه نیوریپبلیک در شماره اخیر خود مطلبی دارد تحت عنوانی جنگی که هم به اوباما تعلق دارد و هم ندارد، که در بخش آن می نویسد، رییس جمهور اوباما به یک معما روبروست. یک زمانی جنگ افغانستان به محاسبه وی جنگ خوب و جنگ عراق جنگ بی جای و بیهوده بشمار می رفت.

اما به نوشته روزنامه اکنون رییس جمهور اوباما این جنگ خوب را هم جدی نمی پندارد. او در سال 2009 دستور داد که بیش از سی هزار سرباز دیگر امریکایی به این جنگ فرستاده شوند، اما اکنون این عساکر را دوباره از افغانستان خارج می کند. از این اقدامات وی چنین معلوم می شود که او یک رهبریست که با هیچ جنگ علاقه ندارد.

روزنامه می افزاید، رییس جمهور اوباما در سال 2012 بازهم شمار بیشتر عساکر این کشور را از افغانستان خارج خواهد کرد و این زمانی است که در امریکا کمپاین برای انتخابات ریاست جمهوری آغاز می شود. از اینرو می توان گفت که جنگ افغانستان در حقیقت جنگ رای و جنگ انتخابات خواهد بود.

به نوشته روزنامه جنگ افغانستان با خوشخوانی و شاعری به پیش نمی رود. اگر موضوع انتخابات است، برای امریکایی ها این بهتر خواهد بود که بار و بستره خود را از افغانستان ببندند و به نظام سازی در داخل کشور خود توجه کنند.

روزنامه نیورپبلیک می افزاید رییس جمهور سابق امریکا جورج بوش به هر حالتی که بود از جنک عراق دفاع می کرد. در سال 2006 وقتی که جمهوریخواهان در کانگرس اکثریت را بدست آورند، آقای بوش به کمک آنها عساکر بیشتر را به جنگ عراق فرستاد، زیرا او فکر می کرد که جنگ عراق مهم است و او این جنگ را جنگ آزادی عربها می خواند و یک کمپاین برای تقویه دموکراسی در جهان می پنداشت و از این رو تا آخر از آن حمایت کرد.

اما به نوشته روزنامه نیورپبلیک رییس جمهور اوباما مانند آقای بوش یک شخص جدی نیست. بهر حال اینکه آیا جنگ افغانستان جنگ رییس جمهور اوبا است یا خیر موضوع دیگریست اما یک مساله مهم است که از ناکامی در این جنگ باید جلوگیری شود.


روزنامه واشنگتن پوست در شماره اخیر خود مطلبی دارد تحت عنوان جنگ افغانستان چرا ادامه دارد؟ که در بخش آن می نویسد، بعضی مردم در مورد پیروزی جنگ در افغانستان صحبت می کنند و عده آنرا یک جنگ ناکام می شمارند. با اعلان رییس جمهور اوباما در مورد آغاز خروج قوای امریکا از افغانستان، این سوال پیچیده تر شد.

به نوشته روزنامه رییس جمهور اوباما گفت که عساکر امریکا تا سه سال دیگر در افغانستان حضور خواهند داشت و شاید یک تعداد آنها کشته و زخمی هم شوند، ولی در این مورد هم توضیحات لازمی ارایه نشد.

مقامات اداره رییس جمهور اوباما در این مورد بحث می کردند که در خروج قوا از افغانستان نباید عجله شود و یا هیچ عسکر از افغانستان خارج نگردد، ولی بالاخره رییس جمهور در مورد خروج تدریجی تصمیم گرفت.

روزنامه واشنگتن پوست در ادامه مطلب می نویسد، امریکا با تمام قدرت خود برای از بین بردن تروریستان تلاش نمود، اما ایجاد صلح و ثبات در این کشور کار امریکا نیست. به نوشته روزنامه حتی خود رییس جمهور اوباما هم قبول کرده است که حل بحران افغانستان از طریق سیاسی ممکن می باشد، اما رسیدن به این راه حل کار خود افغانهاست.
XS
SM
MD
LG