لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۱۹ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۵۴

آرمان ملی: جرگه مشورتی صلح یعنی کوبیدن مشت های آهنین در هوا


دو تن از اشتراک کننده گان جرگه ملی مشورتی صلح در کابل
دو تن از اشتراک کننده گان جرگه ملی مشورتی صلح در کابل

روزنامه های کابل به روز دوشنبه در مورد مسایل مختلف از جمله مبارزه با تروریزم، برگزاری جرگه مشورتی صلح و مشکلات امنیتی مطالبی را به نشر رسانده اند.

ویسا
روزنامه ویسا در مورد ادامه جنگ در افغانستان تبصره کرده و به نقل از یک نشریه آلمانی نوشته است که جنگ افغانستان حقیقت تلخ، اما نا گفته است.

مقاله نویس در ادامه گفته است که مردم آلمان پس از جنگ دوم جهانی با کلمهء جنگ بیگانه شده بودند و دیگر خواهان قهرمانان نظامی نیستند.

مطلب دیگر روزنامه در مورد جرگه مشورتی صلح است، روزنامه گفته است که مردم افغانستان به امید آمدن ثبات و آرامی به این جرگه چشم دوخته اند.

مقاله نویس گفته است، با آنکه در برابر جرگه مشکلات زیادی وجود دارد، اما بخشی از امیدواری ها این است که جرگه بتواند شماری از طالبان مسلح را به دست برداشتن از جنگ تشویق کرده و همچنان زمینه های صلح را در کشور فراهم کند.

روزنامه در ادامه گفته است که هدف اصلی نیز باید همین باشد که طالبان ضعیف شوند و خشونت کاهش یابد.

انیس
روزنامه دولتی انیس در سرمقاله شماره امروز خود به مساله سقوط ولسوالی برگ متال ولایت نورستان توجه کرده است. مقاله نویس گفته است که این حرکت تهدید تازه یی است.

مقاله نویس در ادامه گفته است که برگ متال مرز مشترک با پاکستان دارد، و در صورتی که این ولسوالی آزاد نشود، نه تنها ولایات لغمان و بدخشان و در کل امنیت نورستان تهدید خواهد شد بلکه این ولسوالی به مرکز فعالیت های طالبان مسلح در شرق افغانستان مبدل می شود.

روزنامه در عین حال برخی از اظهارات قوماندان عمومی نیروهای بین المللی را منعکس کرده است.

روزنامه به نقل از جنرال مک کریستال نوشته است که روز های دشواری در افغانستان در پیش رو است.

باختر
روزنامه باختر در مورد هجوم طالبان به نورستان تبصره کرده و در این میان گفته است که تجاوز طالبان پاکستانی بر خاک افغانستان ادامه دارد.

مقاله نویس با اشاره به درگیری های شدید در ولسوالی برگ متال ولایت نورستان و سقوط این ولسوالی نوشته است که گروه های مجهز طالبان پاکستانی وارد این منطقه می شوند و در این تحرکات تازه سازمان استخبارات پاکستان دست دارد.

مقاله نویس در ادامه گفته است که حکومت پاکستان از دوستی با افغانستان سخن می زند اما در عین حال به حمایت از گروه های تروریستی ادامه می دهد.

فعالیت احزاب سیاسی در افغانستان نیز از دیگر مطالب این روزنامه است.

مقاله نویس در این مطلب از رقابت های سیاسی که گروه های مختلف با همدیگر دارند انتقاد کرده و گفته است که حتی منافع ملی کشور نیز نتوانسته است تا از چنین رقابت های جلوگیری شود.

آرمان ملی
روزنامه آرمان ملی خلاف تبصره های که در مورد موثریت جرگه صلح صورت می گیرد، این جرگه را با دید انتقادی نگریسته است.

مقاله نویس در ادامه مطلبی که در صفحه اول روزنامه به نشر رسیده گفته است که جرگه مشورتی صلح کوبیدن مشت های آهنین در هوا خواهد بود.

روزنامه در ادامه گفته است که در این جرگه طرف های اصلی نبرد و خصومت حضور ندارند، طالبان نیستند، امریکا نیست و صرف برخی افرادی هستند که از طرفداران دولت شناخته می شوند و به اصطلاح روزنامه، بزرگان قومی که در این جرگه حضور می یابند، کسی در مناطق به گپ شان گوش نمی دهد.

روزنامه در جای دیگری در مورد اعتصاب کاری ولسی جرگه افغانستان نیز تبصره کرده و پرسیده است که آیا صرف با اعتصاب می شود، حکومت را تحت فشار قرار داد و به اهداف خود رسید.

افغان جرگه
روزنامه افغان جرگه در مورد ادامه نا امنی ها در آستانه راه اندازی جرگه مشورتی صلح تبصره کرده است.
مقاله نویس گفته است که مخالفین مسلح دولت افغانستان نیز همزمان حملات خود را تشدید کرده اند.

روزنامه با اشاره به سقوط ولسوالی برگ متال ولایت نورستان، گفته است که در اصل هدف مخالفین مسلح دولت افغانستان با افزایش حملات تروریستی در این کشور، جلوگیری از عملیات پلان شده در قندهار و تحت تاثیر قرار دادن جرگه مشورتی صلح است.

روزنامه در مورد فعالیت نیروهای بین المللی در افغانستان نیز تبصره کرده و در این میان به مساله افزایش نیروهای بین المللی توجه کرده و نوشته است که راه اعلاج افزایش نیرو نیست.


این روزنامه ها را برشنا نظری مرور کرده است.

XS
SM
MD
LG