لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۵ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۱۴

«در مورد تالاشی خانه ها و عملیات که باعث تلفات ملکی می شود تجدید نظر شود»


حامد کرزی رییس جمهور اسلامی افغانستان
حامد کرزی رییس جمهور اسلامی افغانستان
دیرور بعد از ظهر رییس جمهور افغانستان حامد کرزی با یک هیات مجلس نماینده گان کانگرس امریکا در قصر ریاست جمهوری ملاقات کرد. در اعلامیه ریاست جمهوری افغانستان آمده است که هیات کانگرس امریکا توسط رییس مجلس نماینده گان جان بونیر که از حزب جمهوریخواه می باشد، رهبری می شد.

طرفین در مورد سفر اخیر صدراعظم پاکستان به افغانستان صحبت کرده و نزدیک شدن روابط بین دو کشور همسایه را برای منافع هردو طرف مهم خواندند.

رییس جمهور افغانستان از کمک های 10 ساله امریکا به افغانستان اظهار سپاس و قدردانی نمود. اما از امریکا خواست که در مورد تالاشی خانه ها در عملیات های خودسرانه نظامی شبانه، و همین طور عملیات های که سبب تلفات ملکی می شوند، تجدید نظر نماید.

در این ملاقات موضوع روابط ستراتیژیک و درازمدت بین امریکا و افغانستان نیز مورد بحث قرار گرفت. قبلاً هم اعضای کانگرس امریکا خواهان روابط دراز مدت و ساختن قرارگاه های نظامی امریکا در افغانستان شده بودند.

رییس جمهور کرزی گفته بود که این مساله به مردم افغانستان تعلق دارد و تصمیم در این مورد باید در لویه جرگه اتخاذ شود. اما در آن وقت رییس جمهور کرزی همزمان با اینکه از کمک های امریکا استقبال کرده بود برای ایجاد روابط ستراتیژیک بعضی پیش شرط ها را نیزدر میان گذاشته بود.

علاوه بر جنبه داخلی این موضوع رییس جمهور کرزی تاکید کرده بود که حضور دوامدار ایالات متحده در افغانستان نباید برای کشورهای همسایه و منطقه یک تهدید بشمار برود و در این ستراتیژی، به خواسته های قانونی کشورهای همجوار افغانستان نیز احترام گذاشته شود.

چند هفته قبل از سفر هیات کانگرس امریکا به افغانستان، اعضای کانگرس تهدید کرده بودند که اگر فساد اداری در افغانستان مهار نشود و بحران کابل بانک حل نگردد آنها شاید کمک های مالی امریکا را در بخش ملکی به حکومت افغانستان متوقف بسازند.

اما در ملاقات دیروزه، نماینده گان کانگرس امریکا از دست آوردهای مشترک دو کشور ستایش نموده اظهار داشتند که ایالات متحده متعهد است کمک ها و همکاری های خود را مثل گذشته با افغانستان ادامه بدهد.

رییس جمهور کرزی در ملاقات دیروزه خواهان آن شد که ایالات متحده و کشورهای دیگر متحد افغانستان در ساحه انتقال مسوولیت های امنیتی به قوای افغان کمک کنند تا قوای امنیتی افغانستان تجهیز و تمویل گردد. رییس جمهور کرزی در این ساحه مخصوصاً بر نقش ایالات متحده تاکید کرد.

در مقابل، به نوشته اعلامیه ریاست جمهوری افغانستان هیات مجلس نماینده گان کانگرس امریکا گفت که این تقاضای حکومت و مردم افغانستان را به مقامات کشور خود می رسانند تا در ساحه تقویه بیشتر و تهیه امکانات و تجهیزات بیشتر به قوای افغان کمک کنند.
XS
SM
MD
LG