لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱۵ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۴۵

«امریکا چیزی را که از پاکستان توقع داشت به دست آورده نتوانست»


روابط امریکا و پاکستان که همواره با پستی و بلندی روبرو شده، در این اواخر روی برخی مسایل به تشنج گرایده ولی هر دو طرف می کوشند که اختلافات شان را کنار گذارند.

آژانس خبری اسوشیتد پرس به قول کاشناسان می گوید که این به نفع هر دو کشور است که روابط خوب با هم داشته باشند، زیرا هر دو طرف به همکاری هم دیگر نیازمند اند.

زمانی که بارک اوباما رییس جمهور ایالات متحدهء امریکا مشارکت واشنگتن و اسلام آباد را به میراث برد به این امید کمک های مالی را به پاکستان ادامه داد که شاید روابط مستحکم با این کشور بتواند به خاتمه جنگ ها در افغانستان کمک کند. از جانب دیگر امریکا با واگذار کردن منابع بیشتر به این کشور فکر می کرد که شاید مانع دسترسی افراطیون به اسلحه اتمی گردد.

ولی واشنگتن در برابر مصرف ملیارد ها دالر آنچه را که بدست آورد خیلی ناچیز بود.

در مناطق سرحدی افغانستان با پاکستان، در از بین بردن لانه های افراطیون پیشرفت چندانی صورت نگرفت و روابط بین هر دو کشور هم خدشه دار شد. حتی در جریان ماه روان روابط تا حدی به کشیده گی گراید که پاکستان هوشدار داد که حملات طیارات بی پیلوت سی آی ای را کاهش دهد و از واشنگتن خواست تا در مورد فعالیت مامورین استخباراتی اش در پاکستان با مقامات آن کشور مشوره کند.

به اساس راپور آژانس خبری اسوشیتد پرس، محور اساسی منافع امریکا در پاکستان که از حمله تروریستی در دسمبر 2001 میلادی منشا گرفته، روی موضوعاتی امنیتی و به سطح بلند روی روابط اداره های استخباراتی این دو کشور یعنی سی آی ای و آی ایس آی می چرخد.

واشنگتن به این امید به پاکستان به صورت وافر کمک می کند که سرکوبی حامیان طالبان در افغانستان در پاکستان و درهم شکستن افراطیون اسلامی همکاری وسیع پاکستان را نیز با خود داشته باشد، ولی در پاکستان روز تا روز درخواست محدود کردن ماموریت های امریکا گسترش می یابد، بخصوص بعد از جنجال
د یپلوماتیکی که بر سر قضیه یک قردادی سی آی ای بروز کرد. این قردادی سی آی ای در جنوری سال روان میلادی دو پاکستانی را به قتل رساند.

پاکستان در مورد مشارکت خود به امریکا از جهت عملی هم نگاه می کند به این مفهموم که از یک جهت می خواهد که صلح فعلی را با رقیب خود هند دوام بدهد، او از سوی دیگر به اقتصاد درهم شکستهء خود کمک کند.

کریستن فیر که در پوهنتون جورج واشنگتن در مرکز صلح و مطالعات ستراتیژیک به حیث استاد کار می کند و مسایل نظامی و استخباراتی پاکستان را از نزدیک نظارت می کند، می گوید که در صورت خرابی روابط، هر دو کشور ضرر می کند زیرا هر دو به همکاری هم دیگر ضرورت دارند.

او می گوید: پاکستان به پول او اسلحه ما نیازمند است تا بتواند با هند رقابت کند و هم اقتصاد کشورش را که به قرضه استوار است، کمک کند.

خانم فیر اضافه کرد: ما به پاکستان نیاز داریم زیرا ما از اسلحه اتمی در این کشور، افراطیون و از ایجاد رابطه بین این دو در هراس هستیم.

به اساس راپور اسوشیتد پرس، هر دو کشور اختلافات شان را مخفی نکرده اند. حکومت پاکستان که به خاطر حملات طیارات بی پیلوت امریکایی سخت زیر فشار است می گوید که این حملات موقف حکومت پاکستان را در مبارزه با افراطیون ضعیف کرده است. این در حالی است که در جریان 5 سال اخیر طی عملیات نظامی در مناطق قبایلی که حدود سه هراز عسکر پاکستانی کشته شده، ده ها تن از اعضای مشکوک القاعده و حامیان شان نیز گرفتار شده اند.

واشنگتن، اسلام آباد را متهم می کند که حامیان طالبان و گروه های دیگر جهادی که یک تعداد شان با القاعده در ارتباط اند تا حال در پاکستان پناه گاه های امن دارند و روز تا روز نیرومند تر می شوند.

ریس جمهور اباما هم با پاکستان پالیسی های اش را عیار کرده است. او آن پروتوکول امریکا را لغو کرد که به اساس آن تمام روابط امریکا روی مسایل نظامی این کشور میچرخید و ریس جمهور اوباما به عوض آن یک برنامه جدید مالی را تصویب کرد که هدف آن نیرومند کردن سیستم ملکی سیاسی این کشور است تا به این ترتیب مبارزه علیه افراطیون در این کشور قوی تر شود.
ولی به اساس راپور اسوشیتد پرس در پاکستان چنان روزی نخواهد بود که روزنامه ها در این مورد که به امریکای مغرور بخاطر دست باز آن ها در قتل ها ابراز خشم نکند. آنها می گویند که پاکستان قربانی ناکامی های ناتو و امریکا در افغانستان شده است.

با این که روابط واشنگتن و اسلام آباد به تیره گی گرایده مقامات امریکایی می گویند شراکت ستراتیژیک امریکا با پاکستان به نفع هر دو کشور است.

نمایندهء خاص امریکا برای افغانستان و پاکستان، مارک گروسمن اخیراً به کانگرس گفت: رییس جمهور اوباما در مورد مشارکت با پاکستان متعهد است.
او می گوید: اکثراً در مورد مسایل نظامی، دفاعی و در مورد کمک ها به پاکستان اختلافات موجود بوده که به نظر او لازم است تا برای از بین بردن این اختلاف ها کار مشترک صورت گیرد.
XS
SM
MD
LG