لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۳۸

«ایجاد کمسیون مشترک فصل جدید را در روابط افغانستان و پاکستان می گشاید»


رهبران افغانستان و پاکستان در تلاش برای پایان دادن مسالمت آمیز جنگ در افغانستان در مورد تاسیس یک کمسیون مشترک باهم توافق نمودند.

این توافق هنگام بازدید روز شنبه صدراعظم پاکستان از کابل که مقامات ارشد نظامی و سیاسی در این سفر او را همراهی می کردند، صورت گرفت.

یوسف رضا گیلانی صدراعظم پاکستان در کنفرانس مشترک با حامد کرزی رییس جمهور افغانستان در ارگ ریاست جمهوری روز شنبه در کابل گفت که کمسیون مشترک افغانستان - پاکستان یک فصل جدید را در روابط دو کشور می گشاید.
وی افزود:
« ما باهم انشاالله یک فصل جدید از پیشرفت، موفقیت، ثبات و امنیت در منطقه را می نویسیم.»

کمسیون مشترک صلح که قبلاً به رهبری وزیران خارجهء دو کشور وجود داشت، رهبری و سطح اعضای آن طبق پیشنهاد پاکستان بلند برده می شود.

کمسیون جدید از سوی صدراعظم پاکستان رهبری خواهد شد و لوی درستیز و رییس استخبارات این کشور هم در آن سهم خواهند داشت.

حامد کرزی رییس جمهور افغانستان این پیشنهاد اسلام آباد را استقبال کرده گفت که دو کشور همسایه با هم توافق نمودند که چند کشور دیگر به شمول ترکیه در مذاکرات صلح با رهبران طالبان میانجیگری کنند.

او گفت که افغانستان همهء پیشنهادهای کشور برادر پاکستان برای تسریع و اجرای روند صلح را مورد غور قرار می دهد.

حامد کرزی افزود که جانب پاکستان این بار پیشنهادات مشخص که از قبل تهیه شده بود داشتند و هنگام بازدید آیندهء خود از پاکستان مباحثات بیشتر را در این مورد انجام می دهد.

در این میان صدراعظم پاکستان تاکید کرد که افغانستان از یک جایگاه خاص در سیاست خارجی پاکستان برخودار است، صلح و ثبات این کشور برای امنیت و آرامی مردم پاکستان ضروری می باشد.

ولی مقامات ارشد افغانستان در صحبت ها خصوصی و علنی خود بارها پاکستان و بالخصوص ادارات نظامی و استخبارات این کشور را به ایجاد موانع در برابر پروسهء صلح متهم کرده اند.

لوی درستیز پاکستان جنرال اشفاق کیانی و جنرال احمد شجاع پاشا رییس استخبارات آی اس آی این کشور که در کمسیون مشترک سهم خواهند، داشت صدراعظم گیلانی را در این مسافرت به کابل همراهی کردند.

بعد از این که پیمان ناتو و امریکا که 140 هزار سرباز در افغانستان دارند اعلان کردند که ماموریت نظامی خود در افغانستان را تا سال 2014 به پایان می رسانند، تلاش های صلح با طالبان در چند ماه اخیر شدت اختیار کرده است.

با این که بیش از دوهزار نفر از جنگجویان طالبان ظرف چند سال اخیر سلاح خود را به زمین گذاشته با پروسهء صلح پیوسته اند، اما کدام عضو سرشناس رهبری طالبان با این پروسه نه پیوسته است.

دولت افغانستان سعی دارد تا با جمع آوری نظریات همهء اطراف درگیر یک اجماع عمومی را به ارتباط تهیه نمودن یک جای مصوون برای طالبان در یک کشور سوم به میان آورد.

ترکیه در این اواخر گفت که تاسیس یک نماینده گی سیاسی طالبان در این کشور را مورد بحث قرار می دهد.

چند ساعت قبل از ورود صدراعظم و هیات پاکستان به کابل، یک حمله کنندهء انتحاری یک پایگاه اردوی ملی افغانستان را در ولایت لغمان هدف قرار داد که در نتیجه 9 عسکر به شمول پنج سرباز خارجی کشته شدند.
XS
SM
MD
LG