لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۱۳ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۳۴

دیوید میلیبند: جنگ افغانستان نیاز به راه های حل داخلی و منطقوی دارد


دیوید میلیبند وزیر خارجهء پیشین بریتانیا
دیوید میلیبند وزیر خارجهء پیشین بریتانیا
وزیر خارجهء پیشین بریتانیا، دیوید میلیبند از رهبران جهان خواسته است برای رسیدن به صلح در افغانستان، تلاش های گسترده را به سطح منطقه به راه بی اندازند.

دیوید میلیبند می گوید: اکنون زمان آن فرا رسیده تا غرب برای حل مسالهء افغانستان یک برنامهء همه جانبه را روی دست گیرد، برنامهء که در آن همهء جناح ها، به شمول طالبان در آیندهء این کشور سهم داشته باشند و منافع کشورهای قدرتمند منطقه در نظر گرفته شود.

میلیبند که در ماه می سال گذشته عیسوی از موقفش به حیث وزیر خارجهء بریتانیا استعفا کرد، اکنون تلاش دارد تا حمایت بیشتر سازمان ملل و کشور های جهان و منطقه را برای حل بحران افغانستان جلب کند.

میلیبند گفت: حکومت امریکا به حل صلح آمیز مسالهء افغانستان علاقه مندی نشان داده است، اما رییس جمهور امریکا باراک اوباما می خواهد در این زمینه پیشرفت بیشتر را مشاهده کند.
وی افزود:
« مطمین استم که نیاز داریم تا بحث ها در بارهء راه حل سیاسی مسالهء افغانستان را به یک مرحلهء نوین برسانیم و آن را ادامه دهیم. ناتو سال 2014 را ضرب الاجل برای سپردن مسوولیت های امنیتی افغانستان به نیروهای امنیتی خود این کشور تعیین کرده است، اما فعلاً این پایان بازی نیست. به باور من بازی افغانستان با توافق همهء جناح های درگیر و همهء کشور های همسایه، با صلح در این کشور، پایان خواهد یافت. جنگ افغانستان نیاز به راه های حل داخلی و منطقوی دارد. تنها همچو یک راه حل می تواند درگیری ها در افغانستان را پایان دهد.»

وزیر خارجهء پیشین بریتانیا هم چنان گفت: او نشانه های از آماده گی حکومت امریکا برای برقراری صلح در افغانستان را مشاهده می کند، اما به این باور نیست که امریکا در این قسمت تنها گذاشته خواهد شد.

به باور میلیبند، برای رسیدن به این هدف باید از سوی سازمان ملل متحد فردی به حیث میانجی گماشته شود و این فرد باید از یکی از کشور های مسلمان باشد.

میلیبند به تایید سخنان تازهء وزیر خارجهء امریکا هیلاری کلنتن گفت: مسالهء افغانستان تنها از طریق نظامی قابل حل نیست.

به باور دیوید میلیبند، اکنون جامعهء جهانی هم باید به مذاکرات صلح در افغانستان اولویت بدهد.
XS
SM
MD
LG