لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۰۱

جوانان نورستان از نبود کار و مساعد نبودن زمینهء تحصیل شکایت دارند


تعدادی از جوانان ولایت نورستان
تعدادی از جوانان ولایت نورستان
اتحادیهء جوانان افغانستان از راه نیافتن تعداد زیاد از جوانان به مراکز تحصیلات عالی ابراز نگرانی کرده و می گوید، اگر این سلسله ادامه یابد افغانستان با بحران بزرگ رو به رو خواهد بود.

جوانان ولایت نورستان راه نیافتن به مراکز تحصیلات عالی و هم چنان از بیکاری جوانان در این ولایت ابراز نگرانی کرده و می گویند: این مساله باعث شده است که شماری از جوانان با مخالفین دولت یکجا شوند.

عبدالرحمن نورستانی مسوول اتحادیهء جوانان نورستان که در گردهمایی روز پنجشنبه جوانان نورستان در کابل سخن می زد، در این مورد می گوید:
« نبود امنیت در نورستان باعث مسدود شدن مکاتب شده است. در سال های اول در نورستان هیچ طالب وجود نداشت، اما دو سال بعد عدهء از جوانان سلاح گرفتند و از تهدید مردم به شکل یک ساعت تیری لذت می برند و این چیزی است که از اثر بیکاری به وجود آمده است.»

عبدالرحمن هم چنان می گوید: در سال جاری از فارغین صنوف دوازدهم ولایت نورستان 70 نفر در امتحانات کانکور شرکت داشتند، اما از این میان یک نفر هم به موسسات تحصیلات عالی دولتی جذب نشده و از این میان صرف 20 تن به موسسات تحصیلات نیمه عالی جذب شده اند.

او از دولت می خواهد که به وضعیت زندگی جوانان ولایات دور افتاده بیشتر توجه کند.

جلال الدین هشام معاون اتحادیهء جوانان افغانستان که در گردهمایی بخاطر بررسی مشکلات جوانان نورستان صحبت می کرد، گفت که همه ساله ده ها تن از جوانان علاقمند تحصیل از راه یافتن به تحصیلات عالی محروم می شوند که به باور وی این روند برای آینده افغانستان بسیار خطرناک خواهد بود.
وی گفت:
« امروز اتحادیهء جوانان افغانستان به عنوان نمونه جوانان ولایت نورستان را انتخاب کرده تا در مورد مشکلات تعلیمی، تحصیلی و اشتغال جوانان ولایت نورستان حرف های داشته باشند.
امکان دارد که سال آینده حدود 120 هزار جوان ما از نعمت تحصیل بازمانند و در چهار الی پنج سال آینده حدود یک ملیون جوان ما شاید از نعمت تحصیل محروم شوند که این یک بحران بسیار خطرناک برای افغانستان می باشد.»

در امتحانات سال 1389 بیشتر از یک صد و بیست هزار تن از فارغین صنوف دوازدهم شرکت داشتند که به گفته مقامات وزارت تحصیلات عالی افغانستان، از این میان چهل و یک هزار تن به موسسات تحصیلات عالی و نیمه عالی دولتی راه یافته اند و متباقی بی سرنوشت مانده اند.

مقامات وزارت تحصیلات عالی می گویند: به خاطر کم بودن ظرفیت در پوهنتون های دولتی، نمی توانند همهء داوطلبان کانکور را جذب کنند.

محمد عظیم نوربخش سخنگوی وزارت تحصیلات عالی افغانستان به رادیو آزادی گفت: با گذشت هر سال تقاضا ها برای شمولیت در تحصیلات عالی افزایش یافته اما بخاطر عوامل مختلف شماری از این داوطلبان به مراکز تحصیلات عالی جذب نمی شوند.
او دراین مورد گفت:
« ما همه ساله ظرفیت جذب خود را بالا می بریم، طوریکه در سال گذشته 23 هزار تن جذب شدند، ولی 98 هزار تن امتحان را سپری کرده بودند.
قرار است که 150 هزار تن متعلم در سال روان امتحان کانکور را سپری کنند، بناءً ظرفیت وزارت تحصیلات عالی جهت ادامه تحصیل برای جوانان ما پیش از امتحان کانکور اعلان می شود.»

وزارت تحصیلات عالی افغانستان هم چنان می گوید که ظرفیت جذب در پوهنتون ها در مقایسه با کشور های منطقه بلند ترین رقم است.

به گفته مقامات وزارت تحصیلات عالی افغانستان، در کنار 24 موسسهء تحصیلات عالی دولتی، 35 موسسه تحصیلات عالی خصوصی نیز در افغانستان فعالیت دارد و بیشتر از یک صد هزار تن از جوانان افغان در این موسسات مصروف تحصیل اند.

کارشناسان افغان می گویند: به خاطر پایان دادن به مشکلات بی کاری و فراهم کردن زمنیه های کار و تحصیل برای جوانان، دولت افغانستان و جامعهء جهانی مسوولیت دارند که در این راستا سرمایه گذاری های بزرگ نموده و پلان های مشخص و عملی را روی دست گیرند.


فوزیه احسان
XS
SM
MD
LG