لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۸

روسیه 21 هلیکوپتر را به اردوی افغانستان می فروشد


مقامات نظامی افغان می گویند: روسیه موافقه کرده که چندین هلیکوپتر نظامی را به اردوی ملی افغانستان بفروشد.

خبرگزاری رویترز به استناد از روزنامهء کامرسنت چاپ ماسکو می نویسد: روسیه و ایالات متحده به موافقه رسیده اند که 21 هلیکوپتر نظامی ساخت روسیه را به ارزش 370 ملیون دالر برای اردوی ملی افغانستان تهیه می کنند.

روزنامه در شماره روز چهارشنبه خود از قول جنرال عبدالوهاب وردک قوماندان قوای هوایی افغانستان نوشته که گفته است، مذاکرات در مورد خرید طیاره هلیکوپترهای نظامی روسی به اردوی ملی افغانستان که از چندی به این سو ادامه دارد به مراحل نهایی رسیده و به زودی تکمیل می شود.

به گفته جنرال عبدالوهاب وردک، قوای افغان از این هلیکوپترها به مقاصد اکمالات و ترانسپورت در مبارزه علیه شورشیان در این کشور استفاده خواهند کرد.

قوماندان قوای هوایی افغانستان اظهار داشت: امریکایی ها به او گفته اند روسیه قرار است 21 هلیکوپتر« می 17» را به اردوی ملی افغانستان بفروشد و او انتظار دارد که این هلیکوپترها تا ختم سال جاری به افغانستان برسند.

به گفته آقای وردک، هر یک از این هلیکوپترها 17 و نیم ملیون دالر قیمت دارد که مقدار عمومی پول آنها به 367 و نیم ملیون دالر می رسد.

خبرگزاری رویترز از قول یک مرکز تحقیقات نظامی روسیه می نویسد که گفته است: نرخ هر یک هلیکوپتر «می 17» بین 7 تا 10 ملیون دالر می باشد، ولی روسیه قیمت هر یک را ملیون ها دالر بیشتر ساخته است.

یک منبع نزدیک با وزارت دفاع روسیه گفته است که در قیمت فعلی مصارف پرزه جات و تعلیم هم شامل است.

مقامات روسیه می گویند: هلیکوپترهای نو این کشور مجهزتر بوده و بطور موثر کار می کنند.

به گفته مقامات روسیه، این کشور 11 تولید کننده محلی هلیکوپترها را تحت یک چتر قرار داده تا نوعیت و کیفیت کار آنها بهتر شود و مودل های جدید هلیکوپترها را برای خدمات نظامی و ملکی تهیه کنند.

از این طریق روسیه می خواهد که هلیکوپترهایش بتوانند در بازارهای بین المللی هم رقابت کنند.

روسیه در اواخر روابط خود را با پیمان ناتو بهتر ساخته و از جمله راه های ترانزیتی خود را به روی اموال، تجهیزات و کارمندان نظامی ناتو که به افغانستان می روند، باز نموده است.

ماسکو که خاطرات تلخ تجاوز شوروی سابق به افغانستان را در دهه 1980 که در آن بیش از 15 هزار عسکر شوروی کشته شدند، فراموش نکرده است و از همین سبب از فرستادن عسکر به افغانستان خود داری می کند.

اما روسیه می خواهد در حالی که امریکا و ناتو برای انتقال مسوولیت های امنیتی به قوای افغان آمادگی می گیرند، روابط خود را با افغانستان نزدیک تر بسازد.

به نوشته خبرگزاری رویترز، با وجود افزایش خشونت ها در افغانستان در یک سال اخیر، باز هم در نظر است که مسوولیت امنیتی چندین شهر و ولایت افغانستان در تابستان سال جاری به قوای افغان داده شود و تا ختم سال 2014 مسوولیت امنیتی تمام افغانستان به قوای خود این کشور محول گردد.
XS
SM
MD
LG