لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۲۹

سفارت امریکا 50 ملیون دالر برای تطبیق برنامه های شورای صلح کمک می کند


در حالی که تلاش ها برای مصالحه و مذاکره با مخالفین دولت در افغانستان ادامه دارد سفارت امریکا در کابل می گوید، دهها ملیون دالر را برای تطبیق بهتر برنامه های شورای عالی صلح کمک می کند. به همین منظور به روز چهار شنبه سفیر امریکا در کابل و وزارت مالیه افغانستان قرارداد کمک پنجاه ملیون دالر را به امضا رساندند.

این پول از طریق بودیجه دولت در مناطقی به مصرف می رسد که مخالفین در آن جا با دولت یکجا می شوند. معصوم ستانکزی رییس دارالانشا شورای عالی صلح در هنگام امضا این تفاهمنامه گفت، بخاطر به نتیجه رسیدن تلاش های صلح به زمان بیشتر نیاز است.

وی افزود:
«اگر از این نگاه تصور کنید که مشکلات 30 ساله، در شش ماه حل شود برداشت نادرست است. تماس ها جریان دارد، در این مورد به اندازه کافی تلاش شده، هیات های مختلف از طرف آنها هم آمده و از طرف ما هم رفته است. صحبت ها جریان دارد، اما وقتی می شود در این مورد صحبت واضیح کرد که صحبت ها در یک چوکات رسمی قرار داده شود، و بالاخره نتیجه آن اعلام شود.»

آقای ستانکزی همچنان از مردم افغانستان خواست تا در تلاش ها برای آوردن صلح با شورای عالی صلح همکاری کنند.

کارل آیکن بیری سفیر امریکا در کابل نیز در هنگام امضای قراداد کمک امریکا به پروسه صلح در افغانستان گفت، کشورش از تلاش های صلح بصورت جدی حمایت می کند و همچنان کمک بیشتر مالی در ین زمنیه خواهد کرد.

کارل آیکن بیری گفت:
«ایالات متحده واقعاً از پروسه مصالحه حمایت می کند. من این را همواره شنیده ام. این صدای رییس جمهور من است و صدای حکومت کشورم. آنها صد فیصد طرفدار مصالحه هستند. می خواهم افغان ها را مطمین بسازم که ما حمایت کننده صلح و مصالحه و ادغام مجدد در این کشور هستیم.»

سفیر امریکا می گوید، هدف آنان از کمک به برنامه صلح این است که افغان ها خود توانمند گردیده و مسوولیت تامین امنیت کشور شان را بدوش گیرند.

مقامات سفارت امریکا و مقامات دولت افغانستان در حالی از ادامه تلاش و صحبت ها با مخالفین خبر می دهند که تا هنوز مخالفین مسلح دولت افغانستان در این مورد ابراز نظر نکرده و قبلاً گفته بودند در صورتی در مذاکرات صلح شرکت می کنند که نیروهای خارجی از افغانستان بیرون شوند.
XS
SM
MD
LG