لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۱۳ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۲۷

رییس جمهور کرزی حمله بر دفتر یوناما در مزارشریف را به شدت محکوم کرد


حامد كرزی رییس جمهور افغانستان حمله بر دفتر ملل متحد یا یونوما در شهر مزار شریف را که از اثر آن 8 کارمندان خارجی آن سازمان کشته و یک تعداد زخمی شدند، به شدت محکوم می کند. هشت خارجی دفتر یوناما روز جمعه بعد از آن کشته شدند که مظاهره کننده گان در اعتراض به گزارش های سوختاندن قران کریم توسط یک کشیش عیسوی در امریکا بر دفتر ملل متحد در مزارشریف حمله کرده، بر محافظین آن آتش کشودند و ساختمان آن را آتش زدند.

جنرال داود داود قوماندان زون 303 شمال ضمن تایید این موضوع به رادیو آزادی گفت که پولیس در مورد این حادثه تحقیق می کند:
«امروز بعد از نماز جمعه یک تعداد مردم که از قبل اجازهء تظاهرات را گرفته بودند، دست به مظاهره زدند. در اول این مظاهرات صلح آمیز بود بعداً متاسفانه به خشونت گرایید. مظاهره کننده گان وارد دفتر یوناما شدند و یک تعداد کارمندان و گارد های یوناما کشتند. آنانی که متهم به این قضیه بودند در حدود 20 نفر دستگیر شدند.»

منیر احمد فرهاد سخنگوی والی بلخ می گوید، این مظاهرات زمانی که چندین صد نفر برای تقبیح این عمل در مقابل ساختمان ملل متحد در شهر مزارشریف گردهم آمدند، به طور صلح آمیز آغاز شد. اما به گفتهء فرهاد، مظاهرات وقتی به خشونت کشانیده شد که تعداد از اعتراض کننده ها اسلحهء محافظان دفتر ملل متحد گرفته و بر محافظین و پولیس آتش گشودند و پس از آن بر ساختمان دفتر ملل متحد حمله بردند.

جنرال داود افزود که شماری از مظاهره کننده گان کشته و زخمی شده اند که تعداد آنها تا کنون مشخص نیست و همچنان اضافه کرد که وضعیت برخی از زخمی ها خوب نبوده و امکان دارد رقم کشته شده ها را بلند برود.
جنرال داود داود قوماندان زون شمال 303 در مورد تعداد تلفات گفت:
«8 نفر کشته و 6 نفر مجروح شده و در حدود 5 پولیس هم زخمی اند. از جمله 8 نفر 5 تن آنها مخافظ ملل متحد و 3 تن آنها کارمندان اداره یوناما بودند.»

اما اعطا محمد نور والی بلخ می گوید، مخالفین مسلح با استفاده از تظاهرات بر اداره ملل متحد حمله کردند. والی بلخ که در یک کنفرانس خبری صحبت می کرد افزود، شورشیان از وضعیت نفع برده بر ساختمان ملل متحد حمله کردند. دان مک نارتن یک سخنگوی یوناما در افغانستان تایید کرد که تعدادی از کارمندان ملل متحد در این حمله کشته شده اند. اما جزییات بیشتر ارایه نه کرد.

دان مک نارتن که از دفترش در کابل با آژانس خبری اسوشیتد پرس صحبت می کرد گفت که وضعیت تا کنون مغشوش است و آنها در حال حاضر در مورد جمع آوری اسناد کار می کنند و از کارمندان خویش مواظبت می نمایند.

استیفن دی مستوره نماینده ارشد ملل متحد در افغانستان، قصد دارد به شهر مزارشریف برود تا شخصاً وضعیت را بررسی کند. محمد عظیم یک تاجر از شهر مزارشریف به آژانس خبری اسوشیتد پرس گفت، علمای دینی روز پنجشنبه از طریق بلند گو سوار بر موتر بر دورا دور شهر مزارشریف از مردم دعوت می کردند که در تظاهرات روز جمعه اشتراک کنند.

پس از نماز جمعه در مسجد بزرگ شهر مزارشریف ملا ها از نماز گذاران خواستند تا در اعتراضات صلح آمیز اشتراک نمایند. دیروز تظاهرات مشابهی در شهر های دیگر افغانستان نیز به راه انداخته شد. در هرات اعتراض کننده ها بیرق امریکا را در استدیوم ورزش شهر سوختاند و شعار می دادند که مرگ بر امریکا.

در کابل حدود 100 نفر در حالی که شعار های ضد امریکایی را انتقال می دادند در نزدیکی سفارت امریکا گردهمآیی را تشکیل دادند. در هفته گذشته حامد کرزی رییس جمهور افغانستان در یک اعلامیه سوختاندان قرآن را جرم علیه دین خوانده این عمل را محکوم کرد و از ایالات متحده امریکا و ملل متحد خواست تا مرتکبین آن را به عدالت بکشانند.
XS
SM
MD
LG