لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۴۶

تحریکات ایران در تظاهرات کشور های عربی


از آن جاییکه قیام های مردم، حکومت های تونس و مصر را سرنگون کرد، هزاران تن را در یمن به سرک ها کشانید و رهبران طرفدارغرب عرب را، از مراکش گرفته تا عمان به چالش ها مواجه ساخت. به نظر می رسد که ایران از این تحولات خشنود بود.

زیرا متحدین که واشنگتن روی پیشتبانی و حمایت آنها حساب می کرد، اکنون دچار مشکلات شده بودند و وضعیت تا زمانی دوام کرد که نخستین فیرها در جاده های شهر ها به گوش رسید.

مجلهء تایمز چاپ امریکا دراین مورد یک مقاله را تحت عنوان تحریکات ایران نوشته است.

بحران در لیبیا، کشورهای غربی را برای ماه ها در ریگستان عرب درگیر ساخت.

قیام در بحرین، به قصر شاهی عربستان سعودی رسید و از آنجای که اولین صدای فیر از شهر درعا در جنوب سوریه شنیده شد، به نظر می رسد که این تحولات راه را به سوی ایران هم در پیش دارد.

طوریکه می گویند: آب را آلوده کن و ماهی بگیر، باید یاد آور شد که ماهی گرفتن از آب های آلودهء عرب همیشه خطراتی را در قبال خواهد داشت. تظاهر کننده گان جوان و مردمان بیکار در کشور های عرب و خلیج هیچ گاه در آب های خلیج متوقف نخواهند شد.

مخالفین ایران از انتخابات ماه می گذشته به این سو به آشوب و تظاهرات دست زدند. اما با دیدن مثال های آنانی که در مقابل جبر حکومت ها قیام کردند، روحیه شان تقویت شد.

در این حال نیروهای ظالم امنیتی ایران با دستگیری ها، تجاوز ها و شنکجه های تازه، فشار های شان را دو برابر ساخته اند.

محمود احمدی نژاد رییس جمهور ایران تلاش دارد با طرح جدید، تحولات تازه کشور های عرب را به عنوان مناقشه میان شیعه ها و سنی ها انحراف دهد.

در بحرین، حمله انترنتی به ادارات دولتی به تهران رجعت داده می شود. در لیبنان حزب الله، سیاستمداران طرفدار به غرب را در کشور مورد تهدید قرار داده است. در یمن، ایران قیام شعیان را که چالش برای رییس جهمور عبدالله صالح بود، کمک کرد و در عربستان سعودی ایران اقلیت های شعیه را برانگیخت تا خواهان شاهی مشروط در آن کشور شوند.

هدف به این ساده گی نیست که تنها رهبران طرفدار امریکا را تضعیف کند. بلکه این موضوع بنیاد قدرت اهل سعود را که رقیب سرسخت منطقوی ایران است، نیز تکان داد.

در حال حاضر، با تحولات ترسناک در منطقه، ایران عربستان سعودی را برای جلوگیری از حمله پیشگیرانه مجبور ساخت تا به بحرین حمله کند.

اقدام که بر غرب تاثیر خوب نه گذاشت و هوشدار داد که این عمل امکان دارد فاصله میان واشنگتن و رژیم سلطنتی عربستان سعودی را هنوز هم بیشتر سازد.

در بدخواهی شاید دست ایران بالاتر باشد. اما شواهد اندک وجود دارد که تظاهرات در سرک های کشورهای عربی از ایران الهام گرفته باشند.

گروهای اسلامی با تحولات تازه در منطقه بی اعتبار شدند. عربستان سعودی و اکثر کشور های خلیج به مخالفت های داخلی روبرو شدند.

علاوه بر آن، افزایش شک تردید ها بر ایران و اعتراضات در سرک های دمشق عامل مهم دیگر پنداشته شد.

بناءً هر زمانیکه ایران ناامید می شود به سرکوب نیروهای داخل آن کشور متمایل می شود.

عرب ها که در کشور شان خواهان حقوق بیشتر اند، به یقین به همسایه اش که خود دارای سابقه خراب است، توجهء اندک دارد.
XS
SM
MD
LG