لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۱۷

افغانستان: پاکستان 10 تن از سران طالبان را به گفتگو حاضر کند


با چند دسته گی در میان گروه طالبان، پرسش های مطرح شده است که حکومت افغانستان با کدام دسته یی از این گروه گفتگو میکند.

با این همه پرسش ها؛ اما به تازه گی حکومت افغانستان میگوید نماینده گان این گروه را برای انجام گفتگوهای صلح شناسایی کرده است.

یک منبع موثق حکومت تاکید میکند که به پاکستان پیشنهاد کرده است تا ده تن از نماینده گان پر نفوذ این گروه را که حضور آنان میتواند به انجام گفتگو های صلح اثرگذار باشد، به میز گفتگوهای مستقیم حکومت با این گروه، حاضر سازد.

به گفته منبع، این ده تن از نماینده گان طالبان، به شمول اعضای شبکه حقانی از گروه های مختلف این گروه نماینده گی خواهند کرد و بر اساس فیصله چهارمین دور نشست های چهار جانبه گروه هماهنگی صلح، پاکستان باید ده تن از نماینده گان پر نفوذ این گروه را به میز گفتگوهای مستقیم حکومت افغانستان با این گروه بکشاند.

این منبع حکومت هرچند از نماینده گان طالبان که برای انجام گفتگوهای صلح مشخص شده اند، چیزی نگفت؛ اما تاکید کرد که حکومت افغانستان برای شناسایی نماینده گان پرنفوذ این گروه تلاش های زیادی کرده است.

این خواست ها در حالی از سوی حکومت افغانستان مطرح شده است که قرار است گفتگوهای مستقیم افغانستان با نماینده گان این گروه در نخستین روزهای ماه مارچ سال روان میلادی در پاکستان آغاز گردد.

پیش از این رئیس جمهور غنی و حنیف اتمر مشاور شورای امنیت ملی گفته اند، بر اساس فیصله نماینده گان گروه هماهنگی صلح، در برابر طالبانی که گفتگوهای صلح را نپذیرند، از گزینه نظامی کار گرفته خواهد شد.

با این همه، شماری از کارشناسان به این باور اند که پیشنهاد حکومت افغانستان به اشتراک نماینده گان پر نفوذ گروه طالبان در گفتگوهای مستقیم، از بهر آن است که پاکستان در چند سال گذشته افراد نا معلوم را به حیث نماینده گان طالبان برای انجام گفتگوهای صلح معرفی کرده است.

نصرالله ستانکزی یکی از این کارشناسان و استاد حقوق و علوم سیاسی در پوهنتون کابل در صحبت با رادیو آزادی گفت، این اقدام حکومت زمانی نتیجه بخش خواهد بود که پاکستان برای آغاز گفتگوهای صلح افغانستان همکاری صادقانه کند:

" مه فکر میکنم که این اقدام حکومت دو علت دارد. نخست اینکه: پاکستان در مذاکرات قبلی نماینده گان با صلاحیت این گروه را حاضر نساخته است و دوم به علت آنکه طالبان به دو دسته تقسیم شده اند حکومت میخواهد تا از میان آنان با گروپ های پرنفوذ گفتگو کند؛ اما این تلاش ها زمانی نتیجه یی در پی دارد که پاکستان صادق باشد. "

حکومت افغانستان سال گذشته میلادی برای یکبار در شهر مری اسلام آباد پاکستان با نماینده گان طالبان گفتگوهای در پیوند به صلح افغانستان داشته است؛ اما پس از افشای مرگ ملا محمد عمر رهبر پیشین گروه طالبان، این گفتگوها متوقف شد.

اکنون روشن نیست که این بار گفتگوهای صلح با طالبان نتیجه یی به دنبال خواهد داشت و یا از گزینه نظامی در برابر این گروه کار گرفته میشود، اقدامی که حکومت افغانستان از آن هشدار داده است.

اما پیش از این نثار احمد صالح یکی از کارشناسان سیاسی در صحبت با رادیو آزادی گفته است که برای انجام گفتگوهای صلح باید بجای هشدارها، از سیاست نرم کار گفته شود.

گزارش: نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG