لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۱۸

نورالحق علومی از سوی برخی سیاسیون تحت فشار قرار داشته است


نورالحق علومی وزیر پیشین داخله افغانستان
نورالحق علومی وزیر پیشین داخله افغانستان

یک روز پس از این که نورالحق علومی وزیر پیشین داخله افغانستان بعنوان سفیر افغانستان در هالند معرفی شد، با اشترک گذاشتن یاداشتی در صفحه فیسبوک اش از برخی حقایق پرده برداشته است.

آقای علومی در صفحه فیسبوک اش که صحت بودن این صفحه از سوی دفتر وی نیز تائید شده نوشته که، وی در جریان وظیفه اش از سوی برخی سیاسیون تحت فشار و مطالبات غیر قانونی قرار داشته است.

در این متن آمده، در مدت یک سال که وی به حیث وزیر داخله کشور ایفای وظیفه نموده حمایتی را که ایجاب می کرد از سوی رهبری دولت احساس نکرده است.

در متن که از آدرس نورالحق علومی در فیسبوک وی به اشتراک گذاشته شده همچنان آمده که وی به اساس برخورد های سلیقه یی 58 بار به شورای ملی احضار شده است.

وی در این متن با اشاره به محدودیت صلاحیت هایش خطاب به رئیس جمهور نوشته، کادر های که مورد نظر وی بوده اکثراً پذیرفته نشده و بخش اعظم مراجعات وی به هدف اخذ کمک برای اصلاح در امور نادیده گرفته شده است.

در این حال عرفان الله عرفان منشی دوم ولسی جرگه افغانستان در صحبت با رادیو آزادی نیز تائید می کند که نورالحق علومی وزیر پیشین داخله از سوی رهبران حکومت تحت فشار قرار داشته است:

" در این شک نیست که وزرا به خصوص وزیر داخله تحت فشار قرار داشته و حتی در برخی موارد صلاحیت های بسیار محدودی برای شان داده شده بود و توانمندی این را نداشت که آمر حوزه را به خواست خود برطرف و یا مقرر کند یعنی تمامی اختیارات و صلاحیت ها در ارگ تقسیم شده است و به این اساس دلایل وی دقیق است. "

این در حالیست که روز گذشته رییس جمهور جنرال تاج محمد جاهد را بعنوان وزیر داخله و نورالحق علومی را به حیث سفیر افغانستان در هالند معرفی کرد.

پیش از این چندین بار گزارش های تایید ناشده در مورد استعفای نورالحق علومی وزیر پیشین داخله کشور منتشر شد.

در آن زمان به اساس گزارش برخی از منابع نزدیک به آقای علومی گفته شده است، پس از این که عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه با انتصاب معاون پیشنهادی وی برای معاونت وزارت امور داخله مخالفت کرد نورالحق علومی استعفا داد اما مسئله استعفا وی از سوی حکومت تکذیب شد.

نورالحق علومی مسئولیت وزارت داخله افغانستان را زمانی به عهده گرفت که درگیری میان حکومت و مخالفان مسلح این کشور بیش از هر زمان دیگر شدت داشت.

در این حال حی گل سلیمان خیل یکی از کارشناسان نظامی افغان کارکرد یک ساله وزیر پیشین داخله کشور را موفق دانسته می گوید نورالحق علومی در سمت اش با محدودیت های زیادی مواجه بود.

وی در صحبت با رادیو آزادی آقای علومی را یک شخص صادق و با تجربه خواند:

" موانع داشته، از سوی ولسی جرگه هم موانع داشت وی را به کار نماندند و واقعیت دارد که کار را که قانون به وی اجازه داده بود استفاده نتوانست، تا جایکه به وی کسی ممانعت نکرده بود موفق بوده و همین پاکی خود را حفظ کرده که از سابق یک شخصیت پاک بود. "

با شدت گرفتن نا امنی در کشور نورالحق علومی وزیر پیشین داخله در ماه عقرب سال جاری از سوی ولسی جرگه استیضاح گردید اما سخنان اش مورد تایید اعضای ولسی جرگه قرار گرفت.

با این همه حکومت افغانستان تغییرات در وزارت داخله را خواست ملت و تعهد حکومت برای ایجاد اصلاحات میخواند.

جاوید فیصل معاون سخنگوی ریاست اجرائیه در مورد به رادیو آزادی گفت:

" تغییرات جدید تعهد حکومت به مردم بوده و خواست مردم این بود که در ساحات که برای اصلاحات نیاز است باید اصلاحات وارد گردد و این تغییرات جدید به اساس خواست ها و تعهدات به وجود آمده است. "

در تغییراتی که در وزارت داخله ایجاد شده، دگر جنرال تاج محمد جاهد که تا اکنون مسئولیت قوماندانی قول اردوی ۲۰۷ ظفر در زون غرب را به عهده داشت به حیث نامزد وزیر و جنرال رحمان رحمانی، به عنوان معاون ارشد امنیتی این وزارت معرفی شده اند.

از سوی هم برخی از کارشناسان به این نظر اند که با برکناری مقامات امنیتی مشکل امنیتی در کشور برطرف نشده و تاکید می کنند که بجای این کار باید به تقویت و بلند بردن ظرفیت در ارگان های امنیتی توجه لازم صورت گیرد.

گزارش: آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG