لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۲۸

حسین: حکومت وحدت ملی در امر مبارزه با فساد اداری ناتوان بوده است


فساد اداری پدیده ای که سالهاست افغان ها از آن رنج می کشند با وجود تلاش های 14 ساله حکومت افغانستان و جامعه جهانی در راستای مبارزه با آن، هنوز هم این پدیده ریشه کن نشده است.

مسئولان کمیته مستقل مشترک نظارت و ارزیابی مبارزه با فساد اداری، نیز در مورد توانایی حکومت وحدت ملی در امر مبارزه با فساد نگران است.

شوکت حسین رئیس این کمیته به روز پنج شنبه در نشست خبری در کابل گفت حکومت تعهدات اش را در امر مبارزه با فساد اداری عملی نکرده و اعتماد مردم بالای نظام نیز کمرنگ شده است:

" ما در مورد چگونگی مبارزه حکومت وحدت ملی با فساد اداری نگرانیم. تعهدات دولت در این راستا عملی نشده است، تاکید ما اینست که باید با این پدیده مبارزه جدی از سوی سران حکومت صورت گیرد و در صورت بی توجهی پیامد های ناگوار به بار خواهد آمد. "

اراده ضعیف سیاسی، فرهنگ معافیت، آلوده بودن برخی از مقامات در فساد و خاطر جمعی از بازپرس نشدن از سوی دولت از چالش های اند که این اداره به آن پرداخته است.

مسئولان این کمیته با نشر گزارش شش ماه دوم سال 2015، میگویند که سران حکومت بیشتر روی اجندای سیاسی تمرکز دارند و مبارزه با فساد را کنار گذاشته اند.

همچنان در این گزارش امده است که علاوه بر اینکه با فساد اداری مبارزه نشده بر تقویت این پدیده نیز تلاش صورت گرفته است، در این گزارش بر شهرک هوشمند و عقد قرار داد آن با یک مجرم اشاره شده است.

کمیته مشترک نظارت و ارزیابی مبارزه با فساد اداری تاکید دارد باید نهاد های دولتی، غیر دولتی، مطبوعات، نهاد های اکادمیک و جامعه بین الملل بصورت مشترک با فساد مبارزه کنند.

در بخش از این گزارش همچنان از پیشرفت ها در زمینه اصلاحات یاد آوری شده و گفته شده است که روند توزیع زمین در وزارت مهاجرین، روند استخدام و امتحانات در وزارت تحصیلات عالی، روند توزیع حقوق متقاعدین، ایجاد میکانیزم کنترول داخلی در برشنا شرکت و ساده سازی روند کاری در کمیسیون اصلاحات اداری از کارهای مثبت بوده است.

در همین حال سید ظفر هاشمی معاون سخنگوی ریاست جمهوری می گوید که حکومت برای مبارزه جدی و عملی با فساد اداری پابند است:

" ما بخاطر ریشه کن ساختن فساد اداری از دو روش کار می گیریم یکی تقویت نهاد های دولتی بخاطر افزایش شفافیت و بهبود حکومتداری می باشد و دوم اینکه تلاش و تعهد ما این بوده که فرهنگ معافیت از قانون و گریز از پیگرد را قطع کنیم. "

مقام های حکومتی همواره از اقدامات جدی در راستای مبارزه با فساد سخن زده اند اما ادارات نظارتی بدین باور اند که تنها با حرف زدن مبارزه نمیشود و باید گام های عملی برداشته شود.

آگاهان امور نیز تاکید دارند تا زمانیکه فساد اداری در رده های بلند دستگاه دولتی از بین برده نشود مبارزه در سطح پایین موثریت در پی نخواهد داشت.

این آگاهان می گویند حضور برخی افراد مفسد در دستگاه دولت سبب شده تا حکومت نتواند در مبارزه با این پدیده پیروز شود.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG