لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۵۲

"تاخیر اصلاحات در نظام انتخاباتی، مشروعیت حکومت را صدمه خواهد زد"


جانداد سپین غر رئیس اکسین یا شبکه جامعه مدنی برای انتخابات
جانداد سپین غر رئیس اکسین یا شبکه جامعه مدنی برای انتخابات

از تاکید حکومت بر آوردن اصلاحات در نظام انتخاباتی تا اینجا که اکنون، شماری از نهاد های جامعه مدنی و ناظر انتخابات میگویند رهبران حکومت وحدت ملی در این راستا ارادهء ندارند.

اکسین یا شبکه جامعه مدنی برای انتخابات تاکید میکند که تاخیر در آوردن اصلاحات در نظام انتخاباتی به زیان مردم است و بی پروایی حکومت در این راستا ثبات سیاسی کشور را با تهدید همراه ساخته است.

جانداد سپین غر رئیس این شبکه روز پنج شنبه در یک نشست خبری در کابل از رهبران حکومت خواست تا برای مشروعیت نظام، به آوردن اصلاحات انتخاباتی اقدام کنند:

" آوردن اصلاحات در نظام انتخاباتی میتواند مشروعیت حکومت را قوی سازد، اعتبارش را بیشتر سازد؛ اما اگر اصلاحات با بن بست مواجه گردد و پیشرفتی در راستای آوردن اصلاحات وجود نداشته باشد، مشروعیت و اعتبار هر دو رهبر حکومت صدمه خواهد دید. این پرسش برانگیز است که چرا رهبران حکومت عمداً اعتماد شان را صدمه می زنند و برای آوردن گام های جدی بر نمی دارند. "

شبکه اکسین همچنان پیشنهاد میکند که، حکومت باید در گزینش کمیشنران کمیسیون های انتخاباتی از دقت کار گیرد و کسانی را به حیث کمیشنران در این کمیسیون ها بگمارد که در مسایل انتخاباتی تجربه داشته و بیطرف باشند.

اکسین در حالی اراده حکومت را در آوردن اصلاحات در نظام انتخاباتی به انتقاد می گیرد که، احمد یوسف نورستانی رئیس کمیسیون مستقل انتخابات روز چهارشنبه در یک نشست خبری گفت آوردن اصلاحات در نظام انتخاباتی بر اساس فرمان تقنینی رئیس جمهور، جنبه قانونی ندارد و رئیس جمهور غنی باید از صدور چنین فرمان ها دست بردارد.

اما حکومت افغانستان انتقاد شبکه اکسین بر اینکه حکومت اراده یی برای آوردن اصلاحات در نظام انتخاباتی ندارد را بیجا میداند.

جاوید فیصل معاون سخنگوی ریاست اجرائیه در صحبت با رادیو آزادی گفت: " تعهد حکومت برای آوردن اصلاحات در نظام انتخاباتی پابرجاست و کمیته گزینش نیز در هفته آینده و پس از فرمان تقنینی رئیس جمهور آغاز به کار میکند. "

با این همه،عبدالرحمان ننگ یکی دیگر از اعضای اکسین یا شبکه جامعه مدنی برای انتخابات میگوید، هرچند انتخابات گذشته باور مردم را نسبت به انتخابات از بین برده است؛ اما آوردن اصلاحات زودهنگام در نظام انتخاباتی میتواند دوباره مردم را به شفافیت انتخابات امیدوار سازد.

گزارش: نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG