لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۲۲ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۳۸

رئیس جمهور امریکا، در توافق آتش بس سوریه محتاط است


رئیس جمهور امریکا میگوید: در مورد دورنمای توافق آتش بس سوریه، خیلی محتاط است.

بارک اوباما در دیدار با پادشاه اردن در واشنگتن گفت: باید در گفتگو ها بخاطر برقراری آتش بس سوریه سر از بیست و هفتم فبروری، پیشرفت صورت گیرد.

در بحران پنج سال سوریه بیش از 250 هزار تن کشته و میلیون ها تن دیگر آواره شده اند.

رئیس جمهور امریکا میگوید: جنگ ها باید در سوریه متوقف شود تا اردوی ایالات متحده و ائتلاف بین المللی بیشتر روی سرکوب گروه داعش در آنکشور تمرکز کند.

بارک اوباما روز چهارشنبه در دیدار با عبدالله دوم پادشاه اردن در واشنگتن، با ابراز این مطلب همچنان از تلاش های بین المللی برای سرکوب گروه داعش در عراق و سوریه ستایش کرد.

اما اوباما افزود: کار های زیادی باقی مانده و نیاز است که به انجام برسد:

" ما خیلی در باره افزایش انتظار ها در مورد توافق آتش بس محتاط هستیم. وضعیت سوریه خیلی دشوار است. اما برخی پیشرفت ها را در جریان حدود یک هفته در بخش های بشری برای دسترسی مردم در مناطق آسیب پذیر ملاحظه کرده ایم. "

از جانب دیگر در مسکو، کریملین میگوید که رئیس جمهور روسیه با شاه سلمان، پادشاه عربستان سعودی روز چهارشنبه صحبت تیلفونی کرد و هر دو جانب روی ادامه تماس ها بخاطر پایان دادن به جنگ سوریه به توافق رسیدند.

به گفته کریملین، دو جانب روی همکاری های نظامی و تخنیکی نیز با هم گفتگو کرده اند.

در خبرنامه دفتر ریاست جمهوری روسیه همچنان آمده که ولادیمیر پوتین برای شاه سلمان در مورد اهمیت توافقنامه پیشنهادی مسکو و واشنگتن در مورد آتش بس سوریه که قرار است از بیست و هفتم فبروری به اجرا گذاشته شود، توضیحات داده است.

پوتین پس از شاه سلمان، با حسن روحانی رئیس جمهور ایران در مورد بحران سوریه از طریق تیلفون صحبت کرده است.

در این میان جان کری وزیر خارجه امریکا هشدار داده که واشنگتن، طرح یا پلان دوم را در مورد برخورد با سوریه، در صورتی بررسی میکند که دمشق و مسکو خیلی ها در روز های آینده در مورد مذاکرات صلح و انتقال سیاسی قدرت در سوریه با جدیت برخورد نکنند.

در مسکو وزارت خارجه روسیه میگوید: سرگی لاوروف و جان کری روز چهارشنبه در مورد توافقنامه آتش بس در سوریه که برای پایان خشونت ها آماده شده، با هم گفتگوی تیلفونی داشتند.

انتظار میرود جوانب دخیل در بحران سوریه، روز جمعه توافق یا عدم توافق شانرا به طرح مشترک روسیه و امریکا که به ابتکار سازمان ملل متحد پیشکش شده، ابراز کنند.

گروه شورشی دولت اسلامی و جبهه النصره که مرتبط با شبکه القاعده است، جزء از این توافقنامه آتش بس نمیشوند.

گزارش: جاوید نعیمی

XS
SM
MD
LG