لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۲۳

اصلاح طلبان ایران برای انتخابات آماده گی می گیرند


حسن روحانی ریس جمهور ایران
حسن روحانی ریس جمهور ایران

اکثر اصلاح طلبان ایران بعد از چندین دههء تجربه در نظامی که بطور متداوم آنها را از پروسهء انتخابات، تجرید کرده است، برای رایدهی آماده گی می گیرند.

کاظم یک تاجر مقیم تهران از طریق شبکهء اجتماعی انستگرام نوشته است، عدم رای دهی توسط او و هموطنان ایرانی اش انتخابات هفته جاری یک تحریم نیست.

کاظم که صرف یکبار در سال 1997 میلادی برای رییس جمهور سابق ایران محمد خاتمی رای داده است، پروسهء انتخابات این کشور را یک نمایش مضحک برای دادن مشروعیت به نظام حاکم ملا ها و مقامات غیر انتخاب شده خوانده، در صحبت با رادیو آزادی گفته است:
"من بعداً دانستم که مسایل هرگز در تحت تسلط سیستم جاری تغییر نخواهد کرد."

کاظم می گوید که به هیچ کس اجازه نمی دهد که از وی به حیث یک وسیله استفاده کند.

در شرایط عدم موجودیت هرگونه تحریم رسمی انتخابات و با وصف استدلال کاظم در مورد عدم اشترک در انتخابات، اما طرفداران اصلاح طلبان به احتمال قوی که از مثال رضا پیروی خواهند کرد.

رضا یک تهرانی که نخواست اسم حقیقی اش گرفته شود، می گوید خیلی مهم است تا برای 290 کرسی پارلمان و 88 عضو شورای خبره گان رای داده شود.

در حالیکه رضا می گوید، وی می پذیرد که انتخابات ایران فاقد شرایط بین المللی برای انتخابات عادلانه است، اما وی استدلال می کند که به رقابت در سطح حداقل در داخل رژیم اجازه داده می شود.

اصلاح طلبان، انتخابات ایران را مبارزهء می دانند که آیندهء رژیم جمهوری اسلامی را تعیین خواهد کرد.

بعد از پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری ایران در سال 2013میلادی، اصلاح طلبان انتخابات پارلمانی این کشور را "گام دوم" خواندند.

برای حسن روحانی که بعد از امضای توافقنامه در مورد برنامهء اتمی ایران با قدرت های بزرگ جهان، محبوبیت اش افزایش یافته است و دور نخست ریاست جمهوری وی در سال آینده پایان می یابد، انتخابات پارلمانی یک آزمون از حمایت وی خواهد بود.

شورای نگهبان ایران حدود 12000 تن را از نامزد شدن برای پارلمان صلب صلاحیت کرده است که اکثر آن ها اصلاح طلب بوده، وفاداری شان به نظام جمهوری اسلامی مورد سوال قرار داشت و در بین ایشان چهره های مشهور نیز شامل بوده است. شورای نگهبان حدود 6200تن را برای اشتراک در رقابت به خاطر احراز 290 کرسی مجلس ایران تایید کرده است.

آیت الله علی خامنه ای رهبر مذهبی ایران از همهء ایرانی ها به شمول آنهایی که رژیم حاکم را نمی پذیرند، خواسته است تا به خاطر موقف بین المللی این کشور در انتخابات به تعداد کثیر سهم بگیرند.

XS
SM
MD
LG