لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۱۲

میکانیزم روشن برای حفظ حقوق بشر در افغانستان رویدست گرفته نشده است


پس از شدت گرفتن جنگ میان نیروهای امنیتی افغان و مخالفان مسلح دولت در بخش های از افغانستان، نگرانی ها از بدتر شدن وضعیت حقوق بشری در این کشور نیز بیشتر شده است.

مسئولان در کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان وضعیت حقوق بشری در این کشور را نگران کننده می خوانند و می گویند که با گزارش سازمان عفو بین الملل در این زمینه موافق می باشند.

رفیع الله بیدار سخنگوی این کمیسیون به روز چهار شنبه به رادیو آزادی گفت که میکانیزم های روشن برای حفظ حقوق بشر از سوی حکومت روی دست گرفته نشده است:

" کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان از افزایش تلفات ملکی نگران است در مجموع از اینکه میکانیزم های روشن برای کاهش تلفات افراد ملکی هنوز هم روی دست نیست با وصف اینکه اعلامیه ها و ابلاغیه های رسمی در شورای وزیران و شورای امنیت صادر شده است. "

سازمان عفو بین الملل با اشاره به افزایش تلفات ملکی در افغانستان به تازگی گفته است که وضعیت حقوق بشر در این کشور روبه وخامت است.

رفیع الله بیدار سخنگوی کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان می افزاید که وضعیت حقوق بشری، بیشتر در ولایت های شمال شرقی، شرقی، مرکزی و جنوب غرب آسیب پذیر بوده است.

از سوی هم جاوید فیصل معاون سخنگوی ریاست اجرائیه به رادیو آزادی گفت که افغانستان با شرایط جنگی روبروست و حقوق مردم نیز از این ناحیه آسیب پذیر بوده است.

آقای فیصل تاکید میکند که حکومت مصمم است تا برای بهتر شدن وضعیت حقوق بشری دست به کار شود:

" حکومت افغانستان بحیث یک حکومت مسئول وظیفه دارد تا از جان و مال مردم حفاظت کند سال گذشته با وجود چالش های امنیتی نیرو های امنیتی افغان توانستند با استفاده از مهارت های جدید شان به افراد ملکی بیشتر توجه کنند. در ضمن در صفوف نیرو های امنیتی افراد زیر سن وجود ندارد. "

پیش از این ریاست جمهوری گفته است که به منظور کاهش تلفات ملکی، حکومت افغانستان طرح جامع که شامل بازنگری طرزالعمل‌های عملیاتی و اصول جنگ و رسیدگی به متاثر شده گان از جنگ می‌باشد را روی دست گرفته و زمینه تطبیق آن را فراهم می‌سازد.

در همین حال نجیب محمود استاد پوهنتون کابل می گوید که جنگ میان مخالفان مسلح و نیروهای افغان بیشتر در مناطق مسکونی متمرکز بوده و از افراد ملکی منحیث سپر استفاده شده که این روش به گفته وی خلاف تمامی قوانین بین المللی است.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG