لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۳۴

جنگلات طبیعی در تخار از سوی زورمندان به گونه خود سرانه قطع می‌گردد


مسئولان اداره زراعت و باشنده‌گان ولسوالی‌های ماورای کوکچه ولایت تخار از قطع جنگلات و نابودی آن از سوی زورمندان نگران اند.

بر اساس گفته‌های مسئولان ریاست زراعت، آبیاری و مالداری ولایت تخار، برخی زورمندان به هدف غصب زمین‌های دولتی در پی قطع جنگلات طبیعی هستند و تا هنوز بیشتر جنگلات از سوی زورمندان و مردم قطع شده است.

مسئولان اداره زراعت تخار می‌گویند که در خصوص جلوگیری از قطع جنگلات به ارگان‌های امنیتی این ولایت اطلاع داده اند، اما تا کنون در این مورد گام‌های عملی برداشته نشده است.

محمد امین امین مدیر عمومی جنگلات و علف‌ چرهای ریاست زراعت و مالداری این ولایت در این مورد به رادیو آزادی چنین گفت:

" جنگلات را زورمندان قطع کرده اند در زمین آن برای خود شان خانه می‌سازند و حتی در برخی مناطق در زمین جنگلات بند برق آبی جور کرده اند."

آقای امین افزود، جنگلات ولسوالی‌های دشت قلعه، ینگی قلعه، درقد و خواجه بهاوالدین از جمله پارک‌های ملی به شمار می‌رود، که در گذشته در جنگلات این ولسوالی‌ها انواع مختلف حیات وحش زیست داشتند.

اما حالا در اثر قطع جنگلات تمام حیات وحش به آنسوی سرحد به کشور تاجکستان فرار کرده اند.

با این حال شماری از باشنده‌گان ولسوالی‌های ماورای کوکچه این ولایت نیز می‌گویند که بیشتر جنگلات را اربکی‌ها و زورمندان قطع کرده اند:

" امیر جان از ولسوالی درقد، درخت‌ها قطع شده است از صد درصد ۲۰ درصد اش را دریایی آمو خراب کرده و ۸۰ درصد جنگل را مردم و قوماندانان قطع نموده اند."

" نظام الدین از ولسوالی ینگی قعله، بسیاری جنگلات را اربکی‌ها و قوماندانان محلی قطع کرده و در رنجر بار کرده بُردن و مردم هم جنگل را زده رفتن."

با این همه محمد یاسین ضیا والی ولایت تخار می‌گوید که به هدف جلوگیری قطع جنگلات طبیعی ولسوالی‌های ماورای کوکچه این ولایت، پلان‌های را طرح کرده است.

وی گفت:

" قوماندان صاحب امنیه، قوماندان نیروهای پولیس محلی را از وظیفه اش برکنار کرد و به عوض اش کسی را که مردم می‌خواست تعیین کرد و انشاالله سرِ این مسائل کار می‌شود و در ایام جنگ به واقعیت که جنگلات قطع شده و جنگلات آسیب دیده، چون آن وقت جنگ بود و بعد از این جلو قطع جنگلات گرفته می‌شود."

به گفته مسئولان اداره زراعت ولایت تخار، قطع جنگلات در موسم‎هاى بارانى سبب جارى شدن سيلاب‏ها نيز مى‏گردد و در بسيارى مناطق، خانه‏هاى مسکونى و زمين‎هاى زراعتى را تخريب نموده است.

گزارش: اجمل آرین

XS
SM
MD
LG