لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۰۰

وضعیت حقوق بشر در افغانستان رو به وخامت است


حوریه مصدق محقق بخش افغانستان در سازمان عفو بین الملل
حوریه مصدق محقق بخش افغانستان در سازمان عفو بین الملل

سازمان عفو بین الملل یا امنستی انترنشنل می گوید، وضعیت نامناسب حقوق بشر در افغانستان با تهدید رو به افزایش مواجه است.

سازمان عفو بین الملل می گوید، تلفات غیر نظامیان در افغانستان در سال 2015 میلادی بی سابقه بوده است.

این سازمان در گزارش سالانه خود نوشته است که وضعیت حقوق بشر در افغانستان رو به وخامت است و از این بابت ابراز نگرانی می کند.

حوریه مصدق محقق بخش افغانستان در سازمان عفو بین الملل در صحبت که با رادیو آزادی در مورد گزراش سالانه این سازمان داشت، گفت: تلفات ملکی در افغانستان در شش ماه اول سال 2015 میلادی افزایش چشمگیری داشت.

وی افزود::

"آمار تلفات افراد ملکی در 2015 میلادی بلند رفته، در شش ماهء اول سال 2015 این آمار 60 درصد بلند رفت که بیش از 70 درصد آن از سوی نیروهای مخالف دولت از جمله طالبان مسلح و متباقی از سوی نیروهای حکومتی یا حامیان حکومت صورت گرفته و یک تعداد دیگر متأسفانه مشخص نشده که از سوی کدام گروه صورت گرفته است."

در گزارش امنیستی انترنشنل از طالبان مسلح بگونه جدی خواسته شده است تا هر چه زودتر حملات را که در آن به زنده گی انسان ها بی اعتنایی صورت می گیرد، توقف دهند.

سازمان عفو بین الملل با اشاره به وضعیت فعلی در افغانستان، فرار افغان ها به گونه غیر قانونی و مواجه شدن آنها با خطر برای رسیدن به کشور های اروپایی را تصادفی نخوانده است.

همچنان در گزارش این سازمان از مدافعان حقوق بشر افغانستانیاد آوری شده که جهت بهبود زنده گی مردم آواز خود را بلند کرده و با تهدید جدی روبرو اند.

پیش از این حکومت افغانستان گزارش یوناما یا دفتر معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان را ناقص خوانده بود که بر اساس آن نیروهای افغان مسئول 17 درصد تلفات ملکی خوانده شده است.

ریاست اجرائیه حکومت افغانستان به رادیو آزادی گفته بود که در گزارش یونما ارقام تلفات غیر نظامیان از 12 ولایت جمع آوری شده است، در حالیکه طالبان مسلح در 24 ولایت کشور غیر نظامیان را هدف قرار می دهند.

در گزراش تازه سازمان عفو بین الملل به آنعده از کشور های اشاره شده که وضعیت حقوق بشر در آنها با تهدید مواجه است. در این گزارش آمده است که نه تنها حقوق بشر، بلکه قوانین که برای بهبود حقوق بشر اند نیز در این کشور ها با خطر مواجه اند.

در گزارش از حکومت ها خواسته شده است که قوانین بین المللی که برای بهبود وضعیت حقوق بشر به میان آمده اند، را حمایت سیاسی کند.

XS
SM
MD
LG